حمل و نقل بین المللی و ترکیبی ( راه آهن ، دریائی ، جاده ای کالا و فورواردری) نوشته های خودمونی
 

فاینانس و ریفاینانس چیست ...... تجارت بین الملل .... صادرات و واردات ریلی ...راه آهن

فاینانس و ریفاینانس چیست ...... تجارت بین الملل .... صادرات و واردات

+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 1:31 شماره پست: 166

فاینانس(اعتبار اسنادی بلند مدت):  در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی باشد معمولاً خریدار از یک موسسه مالی درخواست می کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند.معمولا این تسهیلات بلند مدت است . قرارداد این نوع اعتبارات در صورت وجود خط اعتباری فعال، بین بانک ایرانی و خارجی (اعتبار دهنده) و تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می شود. این تسهیلات بلند مدت بوده و بانک خارجی تا ۸۵٪ مبلغ ژروفرما را به متقاضی برای ژرداخت وجه اسناد گشایش یافته تخصیص می دهد. از نظر فروشنده/ذینفع، این نوع اعتبار دیداری (نقدی) می باشد.

 

ادامه نوشته

نرخ بهره لایبور چیست ؟   بهره بین بانکی در فاینانس............ حمل و نقل ریلی ..... راه آهن

نرخ بهره لایبور چیست ؟   بهره بین بانکی در فاینانس
+ نوشته شده در شنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 16:35 شماره پست: 169

لیبور چیست ؟ libor 

 

 


لایبور برابر با میانگین نرخ بهره بین بانکی است که بانک ها برای دوره های کوتاه مدت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به یکدیگر وام میدهند. کلمه LIBOR از حروف اول London Inter Bank Offered Rate گرفته شده است. با اینکه نام لندن در ابتدای این عبارت آمده است اما مهم نیست که این بانکها متعلق به کشور انگلیس باشند بلکه می توانند چندین بانک از چندین کشور مختلف باشند. لایبور توسط  موسسه (BBA) The British Bankers Association هر روز ساعت 11 صبح انتشار می‌یابد. این موسسه یک نظر سنجی از ۱۶ بانک بزرگ  دنیا نسبت به نرخ وامی که بین آنها رد و بدل می شود انجام می دهد. فرض کنید ۱۶ بانک بزرگ به شرح ذیل باشند:

ابتدا نرخ ها را مرتب و سپس از شماره یک تا چهار ( کمترین نرخ ها ) را حذف می کند و همین کار در مورد بیشترین نرخ ها نیز صورت می گیرد. در واقع ۸ بانک باقی می مانند که نرخ آنها با یکدیگر جمع و بر تعداد ۸ تقسیم می شوند نرخ بدست آمده همان نرخ لایبور می باشد. BBA نرخ ها را با توجه به تمام ارزها ( دلار، پوند، ین ... ) منتشر می کند. بنابراين،  نرخ لايبور دلار با نرخ لايبور پوند متفاوت است زيرا نرخ هاي تبادل ارز و همچنين سياست هاي پولي اين دو كشور برابر نيست.

 

 

تغییرات لایبور نشان دهنده چه مفهومی است؟ افزایش نرخ بهره لایبور: 1.    نرخ بهره اسمی توسط بانک مرکزی افزایش می یابد. یا 2.    ریسک اعتبارات افزایش یافته است (بعلت بحران مالی احتمال عدم بازپرداخت وام زیاد شده است) بنابراین، بانک ها برای جبران ریسک نرخ بیشتر را از وام گیرنده (بانک دیگر) مطالبه می کنند. مثلا در بحران اخیر مالی آمریکا نرخ بهره لایبور از سال 2008 به بعد به علت عدم اطمینان بانک ها نسبت به بازگشت سرمایه افزایش یافت. کاهش نرخ بهره لایبور:  1.    نرخ بهره اسمی توسط بانک مرکزی کاهش می یابد. یا 2.    ریسک اعتبارات کاهش یافته است (بعلت بهبود شرایط مالی احتمال عدم بازپرداخت وام کم شده است).

 

 

 

حمل و نقل ریلی مسیرجاده ابریشم راه‌آهن ایران- افغانستان– تاجیكستان- چین فاصله و امکان سنجی

حمل و نقل ریلی مسیرجاده ابریشم راه‌آهن ایران- افغانستان– تاجیكستان- چین فاصله و امکان سنجی

 

اهمیت راه‌آهن ایران- افغانستان– تاجیكستان- چین و چگونگی ایجاد آن  چكیده: این مقاله در شرف حمل ونقل ریلی محمولات نفتی و مواد معدنی از ایران و کشورهای مشترک المنافع ( آسیای مرکزی ) و بازار بکر حمل ونقلی  برای کشور چین در صادرات و واردات و نیاز به مواد اولیه کارخانجات این کشور و صادرات محصولات تولیدی آنها به کشورهای آسیای مرکزی و ایران و بازار یابی و امکان سنجی و  بررسی پلان فرصتهای ترابری ترانزیتی در مناطق شرقی كشور و منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی آن برای كشورهای مبدا، مقصد و واقع در مسیر، به ارتباط ریلی جمهوری اسلامی ایران و چین توجه می‌نماید. (به بهانه حمل ونقل گوگرد ) ارتباط ریلی جمهوری اسلامی ایران و چین هم‌اكنون از طریق كشورهای آسیای میانه (عبوری از كشورهای قزاقستان، ازبكستان و تركمنستان) برقرار است و ایجاد كریدور جدید ریلی بین دو كشور (از طریق افغانستان و تاجیكستان) از سوی مقامات دولتی كشورهای مزبور مطرح شده و این مقاله كریدور جدید ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و چین را معرفی و بر اساس اطلاعات موجود كتابخانه‌ای و اینترنتی شرایط مسیر، حدود هزینه‌ها و منافع متصور برای كشورهای ذینفع و مسیرهای رقیب آن را بررسی می‌نماید و سپس در خصوص حدود تقاضای ترابری این مسیر و عوامل موثر بر آن و توجیه‌پذیری ایجاد این كریدور بحث می‌نماید و نهایتا با توجه به حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز و ریسكهای آن، راهبردهای مناسب برای پیشبرد این كریدور مهم و استراتژیك در مقیاس بین‌المللی را پیشنهاد می‌نماید. 

ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM