حمل و نقل بین المللی و ترکیبی ( راه آهن ، دریائی ، جاده ای کالا و فورواردری) نوشته های خودمونی
 

سرمایه فکری در بنگاه های اقتصادی ایران _ حمل و نقل ریلی نیرو ( ریل نیرو ) از شکست تا پیروزی

 

بنام خدا

رموز موفقیت در کار و ایجاد بهره وری در بنگاه اقتصادی

 

 

در طول خدمتم در شرکت حمل و نقل ریلی نیرو به سمت مدیر بازرگانی و بهره برداری و سیروحرکت به تجربیاتی دست یافته و لمس کردم که شنیدن آن برای افزایش بهره وری و توسعه پایدار خارج از لطف نیست  :

بهره وری واقعی چیست ؟؟؟

در تعریفی ساده داریم: اثربخشی به علاوه کارایی. در حقیقت بهره‌وری عبارتست از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و غیره به منظور ارتقاء رفاه جامعه. 

 یکی از عوامل تاثیر گذار دربقاء و توسعه  بنگاه اقتصادی  در شرکت های ریلی وجود بهره وری و افزایش سود پنهان میباشد ؛  این صنعت فقط و فقط به دلیل مشکلات ساختاری و ضعف در مدیریت است که از پیشرفت نه چندان خوبی برخوردار است .

1- دریک بنگاه اقتصادی احساس شراکت کارکنان در مدیریت ؛ سود ؛ بهره وری و شکست سازمان موجب ارائه ایده های نو و خلاقانه خواهد شد .

اینکه قبل از ورود یک ایده خلاق نسبت به سرکوب کردن و تسری آن با مجموعه افکار قدیمی و کهنه اقدام گردد از ابتدا با شکست روبرو خواهد شد ؛ اگر ایده جدید بخواهد خود را رو در روی ایده های کهنه و نخ نمای قبلی که موجب ناکارآمدی سازمان گردیده است ببیند  ؛ قطعا لزومی به باز کردن درب های سازمان بر روی ایده های جدید نیست . تغییر مدیریت میبایست بر اساس نیازها و گشودن دربهای مدیریتی بر روی نظرات جدید و نو در راستای اهداف سازمان و پیشبرد و بهره وری سازمان متبوع باشد .

اگر سازمانی در چند سال گذشته از مرز ورشکستگی خارج و به رشد چند صد درصدی رسیده است ؛ قالبا مورد حمایت هیئت مدیره و صاحبان سهام قرار گرفته و مادامی که به مرز سکون نرسیده است از آن ایده استقبال و بر آن صحه گذارده میشود . اگر به فرآخور زمان و مکان ؛ موقعیت موجود ؛  به هر حال نسبت به تغییر مدیریت اتقاق نظر صورت گیرد !!!! بهتر آنکه بر اساس کاشته های مدیریت موفق قبلی عمل و نسبت به تزریق ایده های نو بر اساس خرد جمعی جدید اقدام میگردد .

در هیچ کجای دنیای مدیریت و حتی با کمترین درایت  مدیریتی ؛؛ پازل موفق یک بنگاه اقتصادی  را در چند ماه ابتدایی ؛ نابود نکرده و نسبت بهتغییر ساختار  آن اقدام نمیکنند .

مدیریتی که به صورت پلکانی موفق  و به رشد چشم گیر رسیده است ؛ مستحق سپاس و درود و بررسی چگونگی انجام کار است .... در صورتی که روند پیشرفت  قبلی که بصورت متوازن همه ساله یک برابر و بعلاوه 35 % شود یعنی 1/3 % ....  ادامه دهد ؛ میتوان گفت آن بنگاه اقتصادی دچار استرس و چالش  نگردیده است  .

اینکه ما در یک نقطه ساکن باشیم به بهانه های مختلف که اصولا ما ایرانی ها آن را میتراشیم  با درآمد پارسال خود را مقایسه و تلاش کنیم آن را حفظ کنیم راه چاره و حقیقت  پایدار بودن و ادامه روند رشد نیست .

در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری (Intellectual Capital) به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است.

سرمایه فکری دارایی است که توانایی سازمان را برای ایجاد ثروت اندازه‌گیری می‌کند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامشهود است که از طریق به کارگیری داراییهای مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابط خارج از سازمان به دست آمده است. همه این ویژگیها باعث ایجاد ارزش به دست آمده به دلیل اینکه یک پدیده کاملاً داخلی است، قابلیت خرید و فروش ندارد. (Rose and Barrons, 2005). 

 

 در ادامه مطلب دنبال کنید ..... تازه داره میرسه به جاهای خوبش

 

 

ادامه نوشته

امکان سنجی و مطالعه بازار کشورهای Cis  برای خرید واگن روسی ( فرهاد فوشنجانی )

بنام خدا

امکان سنجی و مطالعه بازار کشورهای Cis  برای خرید واگن روسی

نوشته شده توسط فرهاد فوشنجانی

مقدمه :

موضوع بازاریابی در حمل و نقل بین المللی و مشتری مداری در بنگاه های اقتصادی از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها بوده است ... هرچند شرکت های حمل و نقل ریلی و جاده ای کوچک در این آشفته بازار ایجاد و رشد پیدا کرده اند !!!!!! که انشا ا...  در خصوص غیر تخصصی بودن حمل و نقل ریلی و عدم وجود سرمایه فکری خلاق  و البته مدیریت دولتی نا بسامان برای هدایت آن متعاقبا بحث خواهد شد ...که در فرآخور موضوع مورد بحث ما نیست .....  لذا از شما دعوت میکنم در رابطه با  امکان سنجی خرید و اجاره واگن روسی بنده را یاری فرمایید

20140308_130821.jpg

 

 

الف : ترانزیت و واردات از مرز اینچه برون :

موافقتنامه اوليه احداث خط‌ آهن قزاقستان–ترکمنستان–ایران در سال 1386 به امضا و در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای مازندران در مهر 1386 در تهران  موافقتنامه نهایی احداث این مسیر  آهن  تثبيت شد.

 اين خط آهن در حدود 910 کیلومتر طول دارد که حدود 700 کیلومتر از این مسیر  در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است. در اين حال هر چند قرار بود در ماه هاي پاياني سال 2012 ميلادي پايان ساخت اين پروژه مهم  و استراتژيك اعلام شود  اما با تكميل كنوني  اين خط در كشور تركمنستان  گشايش اين خط با حضور روسای جمهوری این سه کشور در اینچه برون نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان صورت گرفت.1

1-    در اين ميان از يك سو کشور قزاقستان به عنوان كشوري در حال توسعه مي كوشد تا از يك سو با  توجه به اين خط از دامنه وابستگي اقتصادي و سياسي خود به روسيه ( قزاقستان با توجه به مرزهاي طولاني و وجود اقليت روس بيشترين همكاري اقتصادي را با روسيه در چارچوب اتحاديه اوراسيا دارد) بكاهد و از سويي نيز جدا از افزايش مسير هاي صاداراتي خود راه بهتر و آسان تري براي دسترسي به بازارهاي جنوب و غرب آسيا و آسياي صغير داشته باشد. در اين بين از آنجا كه قراقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‎کند و 7 میلیون تن آن راصادر ميكند با بهره گيري از راه موجود مي تواند به کشورهای حوزه خلیج فارس يا بازار اصلی غلات قزاقستان دسترسي بهتري داشته باشد.  جدا از اين تركمنستان به عنوان كشوري محاط در خشكي جدا از نگاه به افزايش شركاي اقتصادي خود و بهره بري از افزايش سود ترانزيت كالا از راه اين خط آن در صدد  است . همچنين با توجه به افزايش درآمد هاي صادراتي و گازي با تقويت زيربناهاي اقتصادي روابط خارجي خود را با همه كشورها گسترش دهد. لذا تلاش كرده تا راه هاي ارتباط بيشتري را ايجاد و با متنوع كردن مسيرهاي صادراتي خود راه آهن هايي را به چين و افغانستان و تاجيكستان مد نظر داشته است. از اين ديد افزايش ارتباطات ريلي را با كشورهاي همسايه را خارج شدن بيشتر از دامنه نفوذ روسيه مي پندارند. علاوه بر اين دسترسي بهتر و  ارزان تر به آبهاي آزاد خليج فارس و  تركيه و خاورميانه از اهداف ديگر تركمنستان از اين خطر است.

2-     در بعد ديگري بايد گفت راه اندازي خط آهن ايران تركمنستان قزاقستان موجب پويايي بيشتر اقتصادي در بين كشورهاي عضو کریدور شمال – جنوب ( با مشاركت 14 کشور شامل ایران، هند، روسیه و کشورهای دیگر آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس،گرجستان، قزاقستان ،قزقیزستان،ترکیه،عمان ، تاجیکستان ، اوکراین و ازبکستان) خواهد شد و باعث همكاريهاي بيشتر در چارچوب هاي منطقه اي و بين المللي ميشود. در اين ميان بايد توجه داشت كه ساير جمهوري هاي  گردآمده در خشكي منطقه نيز از اين خط سود فراواني خواهند برد. چنانچه اخيرا رئيس جمهور قرقیزستان با تاکید بر اهمیت خط راه آهن ايران  ، ترکمنستان ،قزاقستان جهت دسترسی آسان و با صرفه به خلیج فارس و آب‏‌های آزاد ،  خواستارپیوستن به آن شد. همچنين با توجه به تلاش  تاجیکستان برای ایجاد یک کریدور حمل‌ و نقل زمینی به دور از نفوذ ازبكستان و خروج از بن‌بست ارتباطی اين خط آهن ميتواند تاجيكستان را به گونه غير مستقيم به ايران و خارج وصل كند. علاوه بر  اين  بايد توجه داشت كه اين خط آهن در كنار تاثيرات ژئوپلتيك و سياسي نوين نمي تواند تهديد كننده جدي منافع ملي كشورهاي منطقه باشد و راه دسترسي هندي و چين را به منطقه نيز آسان تر خواهد كرد./

در ادامه مطلب دنبال کنید ...........................

ادامه نوشته

آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات بازرگانی  ( بصورت کامل ) •اعتبارات اسنادی LC چیست ؟

آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات بازرگانی

•اعتبارات اسنادی LC چیست ؟
تعهدی است که بانک گشایش کننده اعتبار بر عهده می گیرد تا در قبال دریافت اسنادی وجه اعتبار را به فروشنده پرداخت کند .

 

•اعتبار اسنادی غیرفعال (LC ) NON Operative کدام است ؟
اعتباری است که گشایش شده و به ذینفع ابلاغ گردیده است اما در متن آن شرایطی ذکر شده تا در صورت تحقق آن شرایط این اعتبار اسنادی فعال گردد .

 

• اعتبار اسنادی یوزانس Usance LC چیست ؟
اعتباری است که پرداخت وجه کالا به فروشنده در صورت تحقق شرایط اعتبار بصورت مدت دار ( 90 یا 180 روز ) توسط بانک گشایش کننده اعتبار یا بانک کارگزار پرداخت
می گردد .


 

 

• فرم S.A.D در گمرک چیست ؟
سند یا اظهار نامه واحد گمرکی است که به منظور یکسان سازی جمع آوری اطلاعات و پدازش ماشینی آن طراحی گردیده است .

 

• CRF چیست ؟
یک سند گمرکی است که توسط موسسات بازرسی کالا صادر می شود و نشان می دهد که قیمت کالا در مبدا مورد تایید شرکت بازرسی قرار گرفته است .

 

• معامله Bay back چیست ؟
فروشنده در یک کشور خارجی ماشین آلات و دانش فنی و تاسیسات و امکانات را به کشور خریدار می دهد تا در آنجا کالا تولید شود و به کشور فروشنده برگردد .

 

ادامه نوشته

بیچارگی در یک بنگاه اقتصادی .... بحران

بیچارگی در یک بنگاه اقتصادی .... بحران

da1c8feb-3da2-46ec-9d4d-0a5ee342605f

گاهی اوقات فکر میکنم هیچ کدام از ما به دنبال راهکاری برای حل مشکل نیستیم و هر از گاهی به آن دامن میزنیم 
گاهی اوقات فکر میکنم , کلا اصل کار در حاشیه ای رها شده و ما به دنبال قرض ورزی شخصی هستیم .
چشم انداز یک بنگاه اقتصادی در افقی بینهایت به معادلات ریاضی و آمار و احتمالات دل خوش ندارد هر چند این موارد راهگشاست برای جلوگیری از خطا ....
درگستره مدیریت بر قلوب حل مسائل با تشریک مساعی و اقتدار بر اساس گستره امورات و مدیریت اخلاق مدار عاقلانه تر بنظر میرسد .
استراتژی یا راهبرد باید خلاق و پویا و قابل تغییر براساس وضعیت بازار و کنشها و واکنشهای آن باشد و باید بدانیم نتیجه گیری مستقیم از وضعیت عملکرد کوتاه مدت ؛ نمیتواند عقبه مدیریت غلطان و محرک را دستخوش نا آرامی و بی مهری کند ...
گاهی اوقات فکر میکنم جمع ضدین چه میشود .......... چه آشی پخته ایم ما ...بوی گندش تمام دنیا را برداشته و دریچه حذف عوامل کارگشا به جای رفع موانع انسداد ؛ راهکار ما برای برون رفت از وضعیت پیچیده و در تقابل با فیلبانان است .
گاهی اوقات فکر میکنم ... دیگر بس است دیگر ....چقدر تخریب ؟ تشویش اذهان ؟؟؟ اصل کار از بین رفت .... به والله حیف است این همه توان تخریب را اگر در جهت مثبت هدایت میکردیم شاید بهترین بنگاه اقتصادی حال حاضر بودیم .....فکر میکنم هنوز هستیم .
گاهی اوقات فکر میکنم ملاحضات سیاسی و اقتصادی و وابسطگی های نادرست و پز اجتماعی و لاف و دروغ ریشه مدیریت را خواهد زد و این شما هستید که کارآمد هستید نه وابسطگی های شما و پز سیاسی و اقتصادی شما ............
گاهی اوقات فکر میکنم وقتی فیل بزرگ در دسیسه برای خواباندن فیل کوچک است از هر وسیله کثیفی برای هدف خود استفاده میکند حتی اگر بداند علفهای زیر پا بی گناهند و این همان جمع ضدیین است .....یک نفر میشود دو نفر ....دو نفر سه نفر و این موضوع با تسری به بنگاه اقتصادی تمام صف و ستاد را به لجن میکشد ./
گاهی اوقات فکر میکنم ما ایرانی ها چقدر بدبختیم ..... و چقدر کوچک فکر میکنیم ....از کوچکمان تا بزرگمان !!!!!!!! به جای تعامل در چهارچوب اهداف عالیه شرکت ....دستمال برداشته ایم که از کارمند را دستمال بکشیم تا کل بنگاه اقتصادیمان را 
گاهی اوقات فکر میکنم من حقوق میگیرم از دیگران انتقاد کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا ؟ حقوق میگیرم انسداد کاری ایجاد کنم که مجموعه اقتصادی من به جلو حرکت نکند به خاطر اینکه از کسی متنفر هستم ؟؟؟؟؟؟ اصلا وجود من در یک بنگاه اقتصادی به استفاده بوده یا به ضرر ؟؟؟؟؟؟؟؟ راستی چرا من را اخراج نمیکنند ؟؟؟؟؟؟
گاهی اوقات از دست خودم هم خسته میشوم ....و حالم از هر چه کس و ناکس هست بهم میخورد .....ما خیلی خاک بر سر شده ایم ..... برای یک لقمه نان هزار کار زشت ناپسند میکنیم ...... چه دوستانی و چه دشمنانی 

آشنایی با برخی مفاهیم و اصطلاحات بازرگانی و بین المللی و صادرات

فرهاد فوشنجانی (تلخیص و تحقیق و پژوهش درموضوعات حمل و نقل ریلی بین الملل بازرگانی)

فرهاد فوشنجانی (تلخیص و تحقیق و پژوهش درموضوعات حمل و نقل ریلی بین الملل بازرگانی)
+ نوشته شده  توسط فرهاد فوشنجانیdsc_0201.jpg

اینکه بنده سعی میکنم با تلخیص و یا پژوهش در خصوص حمل و نقل ریلی و مطالعه بازار های ریلی در ایران و کشورهای آسیای مرکزی  cis و بازرگانی بین الملل مطالب تازه و نو در اختیار دوستداران قراردهم ... موجب افتخار است 

این مرهون زحمات  زیادی است و استعلامات لازم از متخصصان و اهل فن در راه آهن و گمرکات و صاحب نظران واقعی ریلی که دست اندرکار هستند میباشد .

درصورت قابل و ارزشمند بودن دیدگاه محترم شما برای استفاده نشر میگردد پس خواهش میکنم کپی نکنید . 

فرهاد فوشنجانی

 

اصطلاحات رايج درحمل كانتينر THCچیست؟  THC - TERMINAL HANDLING CHARGES  هزینه‌های جابه‌جایی در پایانه

اصطلاحات رايج درحمل كانتينر چیست؟  THC چیست ؟

 

خطوط کشتی‌رانی منظم

خطوط کشتی‌رانی LINER، به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که، دارای کشتی، و برنامه‌ی منظم حمل هستند، و میان بنادر معینی، تردد دارند. در خطوط منظم، کشتی، دریک مسیر معین، و با برنامه‌ی زمانی از پیش تعیین‌شده، کالا یا مسافر، حمل می‌کند.

مهم‌ترین بخش سازمانی در این شرکت‌ها، «اداره‌ی خط» است، که درواقع، مسولیت عملیات و سودآوری خط، همین‌طور، برنامه‌ی تردد کشتی‌ها، اداره‌ی نماینده‌گی‌ها، یا شعب خارج از کشور، و وظایفی مشابه را، برعهده دارد. اداره‌ی یک خط، وظیفه و کار دشواری است، و مستلزم تبادل انبوهی از اطلاعات، و تهیه‌ی اسناد حمل، برای صدها محموله، در هر سفر است.

خطوط منظم کشتی‌رانی، حمل‌کننده عمومی (Common carrier)، به‌حساب می‌آیند، و ممکن است، عضو یک کنفرانس، یا اتحادیه‌ی کشتی‌رانی باشند.

خط کشتی‌رانی، برنامه‌ی زمانی خود را، آگهی می‌کند، و به‌طور معمول، هر کالای مناسبی را، به‌شرط داشتن فضای خالی، قبول می‌کند. در خطوط منظم باری، بیش‌تر، کشتی‌های رو-رو (RO-RO)، کانتینربر (Container carrier)، و کالای عمومی (General cargo)، فعال هستند.

 

ویژه‌گی‌های خطوط کشتی‌رانی منظم (Liner)

۱ـ بنادر مبدا، بین سفر، و مقصد، از قبل مشخص شده است.

۲ـ برنامه‌ی سفر، زمان ورود و خروج، به، یا از بنادر، پیشاپیش، پیش‌بینی، و به عموم، اطلاع داده می‌شود.

۳ـ در خطوط منظم، تمام فضای بارگیری، به یک صاحب کالا، اختصاص نمی‌یابد، بلکه کالاهای متفاوت، متعلق به صاحبان مختلف، فضای انبارهای کشتی را، پر می‌کند.

۴ـ دریک مسیر، اغلب، چند کشتی، از یک شرکت، فعال هستند، و یکی پس از دیگری، با فواصل زمانی مشخص، بنادر موردنظر را، تحت پوشش قرار می‌دهند.

۵ـ کشتی‌های خطوط، در بنادر تحت پوشش، هر دو عمل تخلیه و بارگیری را، انجام می‌دهند.

۶ـ هزینه‌های جاری خطوط کشتی‌رانی، به‌مراتب، بیش‌تر از کشتی‌های اجاره‌ی سفری و زمانی است. خطوط کشتی‌رانی بزرگ، به‌منظور کاهش هزینه‌ها، سعی می‌کنند تا، تعداد بنادر تحت پوشش خود را، کاهش دهند.

۷ـ گرداننده‌گان خطوط کشتی‌رانی منظم، ممکن است صاحب کشتی، اجاره‌کننده‌ی کشتی، از صاحبان دیگر، یا خریدار فضای بارگیری، بر روی کشتی‌های خطوط دیگر، باشند.

۸ـ مشتریان خطوط کشتی‌رانی، فرستنده‌گان کالا (shippers)، هستند.

۹ـ فرستنده‌گان کالا (shippers)، ممکن است بارفرابر (Freight forwarder)، حمل‌کننده‌گان بدون کشتی (NVOC)، یا صاحب کالا باشند.

ـ درمقابل کشتی‌های دارای برنامه‌ی منظم (LINER)، کشتی‌های گذری TRAMP، هستند، که برنامه‌ی منظمی ندارند، و بین بنادر مشخص، رفت‌وآمد نمی‌کنند. از این کشتی‌ها، بیش‌ترف درحالت اجاره، یا اجاره‌ی دربست (CHARTER)، استفاده می‌شود.

ادامه نوشته

چگونگی ساخت و اطلاعات پروژه ریلی راه آهن قزوین به رشت و انزلی اشتباهات وچالشهای پیش رو

سلام دوستان

من هنوز خوبم و دلم برای دوستانم .... تکرار میکنم فقط دوستانم تنگ شده و به دلیل مشغله زندگی و خرابی سرور بلاگفا متاسفانه نتونستم در خدمتتون باشم و همه نوشته های من و تحقیقاتم از سال 92 تا امروز از بین رفت

درحال حمل گوگرد ؛ کک و در آینده نزدیک انشا ا... حمل نفت کوره که تخصصم هست در حال گذران زندگی هستمنقشه

 

خوب به بهانه افتتاح خط آهن قزوین به رشت و بندر انزلی مروری بر طرح و سند چشم انداز آن خواهیم کرد

  • این خط  از شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران _ تبریز منشعب گردیده و با گذر از محدوده کوهین _ شیرین سو به سمت شهرستان های لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و سپس با گذرازکنار شهرستان رودبار، با عبور از امامزاده هاشم و شهرستان های رشت و بندرانـزلی ادامه  مسیرمی‌دهد. در مرحله بعدی راه آهن    رشت _ آستارا ایران را در شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد نمود. عملیات اجرایی راه آهن قزوین – رشت انزلی در 9 قطعه اجرایی توسط پیمانکاران از سال 1384 آغاز و درحال حاضر در دست احداث است.

    اهداف طرح

    این محور ارتباط ترابری ترانزیتی کریدور شمال _ جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت تسهیل   می نماید. با ارائه حمل و نقل ترکیبی در این کریدور که به لحاظ کاهش هزینه ها و زمان مسیر بار نسبت به شکل کنونی دارای امتیازات ویژه ای می باشد، به کشورهای مختلف در این مسیر امکان می دهد تا در تجارت بین آسیا و اروپا با امکانات حمل ونقل چند وجهی، کالاهای خود را مبادله نمایند.

    مشخصات فنی طرح

    شرح

    مشخصات

    1 – طول

    حدود 205 کیلومتر

    2 –مجموع خطوط اصلی وایستگاهی

    317 کیلومتر

    3 – حداکثر سرعت

    قطارهای مسافری 160 و باری 120 کیلومتر در ساعت

    4 – حداکثر شیب طولی

    در مسیر یک خطه حداکثر 15 در هزار و در مسیر دوخطه حداکثر 30 در هزار

    5 – حداقل شعاع قوس ها

    500 متر در مناطق کوهستانی و 1500 متر در سایر مناطق

     

    6 – طبقه بندی عوارض

    40% دشت 10% تپه ماهور و 50% کوهستان

    7– آبروها و پلهای کوچک

    با دهانه های 2، 3.5 ، 5 و 7 متر و یا پلهای قوسی شکل به تعدادکل 635 دستگاه

    8 – پلهای بزرگ

    68 پل جمعا" به طول 12577 متر – بزگترین پل به طول 1589 مترمی باشد

    9 - تونلها

    53 تونل جمعا" به طول 22021 متر- طویلترین تونل به طول 2 کیلومترمی باشد

    10 – حجم عملیات خاکی

    21میلیون مترمکعب

    11 – سطح کل ابنیه

    64 هزار مترمربع

    12 – تعداد ایستگاهها

    11 ایستگاه جمعا" به طول 13500متر

    13 – نوع کنترل ترافیک

    CTC  در ایستگاه رشت

    14 – بار محوری

    25 تن

ادامه نوشته

قرارداد فروش فرآورده های نفتی  صادراتي نقدی ( فارسی) نمونه قرارداد خرید و فروش

قرارداد فروش فرآورده های نفتی  صادراتي نقدی ( فارسی)

طرفین قرارداد :

اين قرارداد فيما بين شركت .............. به شماره ثبت ............. به نمايندگي ..... . فرزند ........... به شماره ملي  ............به آدرس ... ..........به تلفن :. ............ونمابر ...............كه منبعد فروشنده نامیده میشود: وآقای ..............فرزند.................... .. شماره ملی .....  به آدرس : ............................... نمابر .............. از سوی دیگر که منبعد در این قرارداد خریدار نامیده می شود .

ماده 1 – مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت:

 موضوع قرارداد عبارت است از فروش مقدار.............تن در....  مرحله ............. تنی محصول قیر  صادراتی از فرآورده های نفتی جمعاً .............مرحله مربوط به واحد های تولیدی درايران قابل افزایش یا کاهش به میزان 10% با توافق طرفین به شرح مشخصات و آنالیزو نمونه پیوست  که جزء لاینفک قرارداد محسوب می گردد؛ به تاءیید خریدار رسیده و فروشنده تضمین می نماید کل کالای مورد معامله را مطابق آنالیز و نمونه به خریدار تحویل نمایند.توضیح :..........................................................................................................

ادامه نوشته


http://www.webgozar.ir/c.aspx?Code=3509657&t=counter" >
http://www.webgozar.com/counter/stats.aspx?code=3509657" target="_blank">آمار

نفت کوره m100 ترکمن آنالیز Passport of QualityFuel Oil Low sulphure L

 

 


                           Passport of QualityFuel Oil Low sulphure
                                Less Ash Content, GOST 10585
 

 

#

The name of parameters

Norm

 

1

Viscosity at 1000 C, Engler conditional degree

6,8

 

 

2

Ash content, not more %  

0,05

 

3

Mass fraction of mechanical impurity, % no more

1,0

 

4

Water content mass not less than %

1,0

 

5

Water soluble acids & alkalines 

Absent

 

6

Fraction of total mass of sulphur, %  no more

1,0

 

7

Flash Point into opened cup, not less than deg. C

11,0

 

8

Temperature of cloudiness not higher than оС

42

 

9

Flash point in closed crucible Kj/kg

40530

 

10

Density at 20 deg. C, kg/m3

 

سرمایه فکری در بنگاه های اقتصادی و ارزش آن

سرمایه فکری

 https://plus.google.com/u/0/me?tab=mX&authuser=0

 اختلاف درحال افزایش بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها که همان سرمایه فکری نامیده می شود، بویژه در شرکت های دانش محور، باعث افزایش اهمیت سرمایه فکری شده است. سرمایه فکری را میتوان اساسی ترین دارایی یک شرکت دانست و سه جزء اصلی آن که اکثر محققین بر آن اتفاق نظر دارند عبارتست از : سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری. ازسال 1990 با تغییر روند ارزشیابی شرکت ها چالش بزرگی ایجاد شد و ارزش بیشتری برای دارایی های نا مشهود  همانند مهارت ودانش کارکنان، نام تجاری، سیستم ها و... درنظرگرفته شد ]1[. مفهوم سرمایه فکری برای نخستسن بار، درسال 1991 توسط شرکت بزرگ سوئدی اسکاندیا مطرح شد. ریشه های مفهوم سرمایه فکری بسیار عمیق هستند. در سال1969 اقتصاددانی به نام جان کنت گالبریت برای نخستین بارازعبارت سرمایه فکری استفاده کرد ]1[. دردهه 1980 ایده عمومی ارزش نا مشهود  که اغلب سرقفلی نامیده می شد مطرح شد و شکاف بین ارزش دفتری وارزش بازار شرکت ها افزایش یافت ونخستین تلاش ها در اواخر دهه 1980 برای اندازه گیری سرمایه فکری صورت گرفت. همچنین یک ضمیمه برای گزارش سالانه شرکت اسکاندیا تهیه شد که موجودی سرمایه فکری آن را نشان می داد ]4[. دراواخردهه1990 موضوع سرمایه فکری موردتوجه بسیاری از محققان واقع شد و مقالات و نشریات مختلفی درباره آن منتشروگردهمایی هایی نیز برپاشد. امروزه اغلب اصطلاح سرمایه فکری مترادف با دارایی های نامشهود یا دارایی های نا مشهود  درنظرگرفته می شود ]4[. مفاهیم مختلفی از سرمایه فکری در رشته های مختلف ارائه شده است، با این حال مفاهیم سرمایه فکری به یک همگرایی رسیده اند. حقیقت خواندن سرمایه فکری با عنوان «سرمایه» اشاره به ریشه های اقتصادی آن دارد زیرا در سال 1996توسط گالبرایت اقتصاد دان به عنوان یک فرایند خلق ارزش ودر عین حال به عنوان یک مجموعه از دارایی ها توصیف شد ]15[. سرمایه فکری تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری یک شرکت را روشن می کندکه برحسب دارایی های نامشهود وداخلی ناشناخته یک شرکت هستند ]12[. به عنوان یک تعریف کلی می توان سرمایه فکری را این گونه تعریف کرد: سرمایه فکری کلیه دارایی های نامشهود یک شرکت است که با تفاوت ارزش بازار وارزش دفتری شرکت خود را نشان داده، مبتنی بر دانش بوده، تحت تملک شرکت است، در ترازنامه سنتی به عنوان یک دارایی ارائه نمی شود و می تواند باعث خلق ارزش در سازمان شود. مثالهایی برای دارایی های نا مشهود  عبارتند از: سطح تحصیلات، مهارت ها وتجارب کارکنان استخدام شده در سازمان، نرم افزار کامپیوتر، پایگاه داده ها، کپی رایت ها وعلائم تجاری که متعلق به سازمان است، تکنیک های بازاریابی بکارگرفته شده وسیستم های مدیریت کیفیت، وهمچنین مداخله مستقیم در شبکه های مشارکتی، برندها، معاهدات (موافقت نامه ها) با تامین کنندگان و غیره ]9[.

تاکنون طبقه بندی های مختلفی ازسرمایه فکری شده است. درپذیرفته شده ترین طرح طبقه بندی به سه جزء سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری وسرمایه مشتری تقسیم می شود ]11 و 3 و 15 و 4[. سرمایه انسانی شامل دانش، مهارت ها وتوانایی های کارکنان سازمان است ]6[.  محققان عموما بر اهمیت بیشتر سرمایه انسانی نسبت به دونوع دیگر سرمایه های فکری (ساختاری و سازمانی) تاکید کرده اند. هسون شی وهمکاران (2010)، بیان کرده اند که عملکرد سرمایه انسانی، تاثیر قابل توجهی برسرمایه ساختاری و سرمایه مشتری دارد ]10[. سرمایه انسانی از طریق قرار گرفتن افراد درگروه های کاری، سازمان ها، دسته ها وشبکه ها ایجاد شده و ارتقا می یابد ]5[. جعفرنژاد وقاسمی، عنوان می کنند که طراحی واستقرار نظام جانشین پروری برای کارکنان کلیدی شرکت، طراحی چهارچوب شایستگی کارکنان، وبرنامه ریزی توسعه بر مبنای شایستگی آنان، استقرار فرایند مدیریت عملکرد به ارتقاء سرمایه انسانی خواهد افزود ]2[.  سرمایه ساختاری را می توان به هر چیزی که در سازمان وجود دارد واز کارکنان(سرمایه انسانی) در کارشان حمایت می کند اطلاق کرد. این نوع سرمایه به عنوان زیر بنایی حمایت کننده، سرمایه انسانی را قادر می سازد به وظایفش عمل کند. سرمایه ساختاری تحت تملک سازمان است وحتی زمانی که کارکنان سازمان را ترک می کنند در سازمان وجود دارد ]3[. سرمایه ساختاری عبارتست از هرآنچه که در شرکت باقی می ماند پس از آنکه کارکنان به هنگام شب به خانه می روند ]4[.  سرمایه رابطه ای شامل دانش موجود در همه روابطی است که سازمان با مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، انجمن های تجاری یا دولت برقرار می کند ]4[.  و یک عامل تعیین کننده در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازار است .

 

فرزندم ....فرزند دلبندم ...ماهی ها گریه نمیکنندLady Foro    ...farhad fooshanjani

 ............ فرزندم ....فرزند دلبندم ...ماهی ها گریه نمیکنندLady Forou
 
farhad fooshanjani

فرزندم دلبندم خواندم :ماهی ها ؛ نه گریه می کنند ، نه قهر و نه اعتراض !تنها که می شوند ، قید دریا را می زنند و تمام مسیر رودخانه را تا اولین قرار عاشقیشان ، برعکس شنا می کنند .بیاموز در برابر بی مهری آدم ها هیچ نگویی سکوت و سکوت و سکوت ...باید مانندلال باشی کر کور ..دیگر نه انرژی توضیح دادن دارم و نه حتی حوصله اش را ...می دانی ؟ دیر ، دریافتم که مسئول طرز فکر آدم ها نیستم .بگذار هرکه هرچه خواست بگوید !چه اهمیتی دارد ؟من در لاک خود راحت ترم ... آن جا می شود آرام و بی دغدغه ، زندگی کرد هر گاه رد پای کسی که آرامشم را گرفته بود،دنبال کردم؛به خودم رسیدم...
Lady Forough
My beloved son: fish, nor crying, neither violence nor protest! Just who are mostly out of the sea and the river Ashqyshan the first place, contrary to unkind people swim .byamvz no Ngvyy silence and silence and silence ... you must be deaf, dumb, blind, like mother ..dygr neither energy nor patience to explain to me ... you know? Late, I realized that the people are not thinking of what he wanted to say .bgzar What is important? I'm comfortable in my entire semester ... it is quiet and carefree, live tracks whenever someone takes Ramshm it was, I followed, I found myself ...! Lady Forough
Mon fils bien-aimé: poissons, ni cri, ni la violence, ni protester! Juste qui sont pour la plupart sur la mer et la rivière Ashqyshan premier lieu, contrairement aux personnes désobligeantes nager .byamvz pas de silence Ngvyy silence et silence ... vous devez être sourd, muet, aveugle, comme la mère ni l'énergie, ni ..dygr la patience de me expliquer ... vous savez? Tard, je ai réalisé que les gens ne pensent pas de ce qu'il voulait dire .bgzar Ce qui est important? Je suis à l'aise dans l'ensemble mon semestre ... il est calme et insouciant, titres live chaque fois que quelqu'un prend Ramshm ce était, je ai suivi, je ai trouvé moi-même ...!
Lady Blaze

بنای جدید

+ نوشته شده در یکشنبه چهاردهم دی ۱۳۹۳ ساعت 9:3 شماره پست: 160

گاهی باید فرو ریخته شوی برای ” بنای جدید”
همیشه خودت باش… دیگران به اندازه کافی هستند…
روی بالشی که از مرگ پرنده ها پر است نمی توان خواب پرواز دید…
انسانهای خوب همانند گلهای قالیند، نه انتظار باران را دارند و نه دلهره ی چیده شدن، دائمی اند!
....

مشکلات حمل و نقل از دروازه ریلی اینچه برون :

 

مشکلات حمل و نقل از دروازه ریلی اینچه برون :

+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:38 شماره پست: 173

مشکلات حمل و نقل از دروازه ریلی اینچه برون :

با توجه به مشکلات موجود در میزان حمل و ظرفیت خطوط اداره کل راه آهن شمال و شیب و فراز و معظلات نیروی کشش در منطقه پل سفید تا فیروز کوه و مشکلات استفاده از فضای گاباریت واگنهای روسی در خطوط راه آهن شمال و مدیریت و رهبری بر سیرو حرکت و تک خطه بودن و نبود ظرفیت خالی عملا طرح استفاده از فضای ترانزیت از این دروازه ریلی را با مشکل مواجح نموده است .

بر اساس تحقیقات انجام شده ظرفیت حمل ریلی با توجه به افزایش تناژ حمل در مسیر فیروزکوه به پل سفید که از 900 تن به 1300 تن با دوبله و سوبله نمودن دیزل ها و تامین ترمز انجام میشود به نظر ظرفیت خطوط راه آهن شمال از یک میلیون تن در سال بتواند به 1500 هزار تن در سال افزایش یابد که این موضوع با اتصال خط آهن شمال به اینچه برون مشکلات زیادی را در آینده پیشروی راه آهن ج.ا.ا قرار خواهد داد .

دوم اینکه با اتصال و جذب محمولات ترانزیتی موجود در بندر امیرآباد و نیاز به سوخت در فصول سرد سال و اولویت بندی حمل نفت کوره برای نیروگاه نکا و پروژه های پیشرو برای حمل مواد معدنی این مسیر را در آینده ای نزدیک پر مخاطره تر خواهد کرد و برای دیگر صاحبان کالا عدم صرفه و صلاح را در پی خواهد داشت .

یادآور میشوم مسیر راه آهن شمال مربوط به رضا شاه  بوده و با وجود مرمت و بازسازی آن در کل شبکه و تونل ها و پل های مسیر در حال گمانه زنی و احتیاط واجب .....احتمال سوانح را بلا خواهد برد .

یکی دیگر از مشکلات روز پروژه ملی راه آهن اینچه برون و اتصال آن به گرگان و خط طلائی راه ابریشم موضوع مدیریت بر شبکه و دیدگاه منطقی و حرفه ای و عزم جهادی برای استفاده و بالا بردن ظرفیت و حتی توان مسیر خواهد بود .

ایجاد پایانه های تخلیه و بارگیری در اینچه برون نیز با وجود کم کردن بعد مسافت هزینه های را هم در بر خواهد داشت و موضوعات گمرکات و تلف شدن بار را هم میبایست در نظر گرفت

فرهاد فوشنجانی

قدم به قدم تا واردات بازرگانی بین الملل ---- واردات و صادرات ترانزیت کالا - گمرکات کشور

قدم به قدم تا واردات بازرگانی بین الملل ---- واردات و صادرات ترانزیت کالا - گمرکات کشور

+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۳ ساعت 0:34 شماره پست:  فرهاد فوشنجانی 163

مراحل قدم به قدم برای واردات کالااگر شما یک واردکننده تازه کار هستید راهنمای  زیر می توان برای شما بسیار مقید باشد:

1-     آیا فروشنده و تولید کننده کالای مورد نظرتان را در خارج از کشور می شناسید؟ اگر اطلاعات آن را دارید اولین مرحله را طی کردید. در غیر این صورت باید فروشنده آن ابتدا مشخص گردد. 

2-     استعلام مشخصات فنی و قیمت کالا پس از شناسایی سازنده یا فروشنده

3-     دریافت نمونه کالا (توصیه می شود حتما" قبل از انجام واردات تجاری نمونه کالا دریافت و بررسی گردد).

4-     تصمیم گیری در رابطه با نوع ، مدل و تعداد کالای وارداتی که باتوجه به شرایط فروش در بازار داخلی، قیمت تمام شده کالا میزان تقاضا زمان فروش کالا و سایر آیتم های دیگر قابل محاسبه می باشد.


مراحل قدم به قدم برای واردات کالااگر شما یک واردکننده تازه کار هستید راهنمای  زیر می توان برای شما بسیار مقید باشد

ادامه نوشته

 

نرخ بهره لایبور چیست ؟ بهره بین بانکی در فاینانس

+ نوشته شده در شنبه هجدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 16:35 شماره پست: 169

لیبور چیست ؟ libor 

 


لایبور برابر با میانگین نرخ بهره بین بانکی است که بانک ها برای دوره های کوتاه مدت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به یکدیگر وام میدهند. کلمه LIBOR از حروف اول London Inter Bank Offered Rate گرفته شده است. با اینکه نام لندن در ابتدای این عبارت آمده است اما مهم نیست که این بانکها متعلق به کشور انگلیس باشند بلکه می توانند چندین بانک از چندین کشور مختلف باشند. لایبور توسط  موسسه (BBA) The British Bankers Association هر روز ساعت 11 صبح انتشار می‌یابد. این موسسه یک نظر سنجی از ۱۶ بانک بزرگ  دنیا نسبت به نرخ وامی که بین آنها رد و بدل می شود انجام می دهد.
فرض کنید ۱۶ بانک بزرگ به شرح ذیل باشند:

ادامه نوشته

درآمدی بر حمل و نقل کانتینری و پیشینه آن (* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتین

پیشینه کانتینر

وقتی Mcleanبیست ساله درسال 1935یک کامیون دست دوم به قیمت 120دلار خرید هرگز فکر نمی کرد که در آینده ای نزدیک او وارد بازار کشتیرانی شود وبعدها او را پدر کانتینریزاسیون به نامند، بعدها با برادر و خواهر خود یک شرکت حمل ونقل (باربری سابق ) تأسیس کرد وخودش هم به عنوان یکی از رانندگان آن شروع به کار کرد ،‌2 سال بعد یعنی درسال 1937 وقتیکه او درکنار اسکله منتظر تخلیه عدل های پنبه از کامیونش بود ،به کندی تخلیه عدل های پنبه از کامیون که توسط کارگران بندر انجام می شد معترض بودودرحالی که از کندی عملیات تخلیه به شدت عصبانی بود با خودش فکر میکرد(( نمیشودبه جای این عملیات خسته کننده وزمان بر ، تمام عدل های پنبه یکباره به داخل کشتی حمل ودر مقصد نیز یک جا تخلیه میگردید ؟)) او درسال 1955 شرکت حمل ونقل را فروخت و وارد بازار کشتیرانی شد وهمان زمان یعنی 1955 درخطوط کشتیرانی خودش وبرای اولین بار 58 کانتینر 35 فوت را بر روی عرشه یکی از کشتی هایش حمل کرد و پهنة دریا را شکافت. اکنون 52 سال ازآن تاریخ میگذرد وکانتینر نه تنها درحمل ونقل دریائی بلکه اگربا دقت نگاه کنیم تمام زندگی را تحت تأثیر قرارداده است ،‌از ویژگی های حمل ونقل کانتینری ،‌حمل ونقل ارزان ، مطمئن وایمن کالا را میتوان نام برد. بقول یکی از مدیران بزرگترین ناوگان حمل ونقل کانتینری دنیا، هزینه حمل ونقل یک تلویزیون از کره جنوبی تا کپنهاگ حدود 15 دلار است درحالیکه هزینه حمل ونقل همان تلویزیون از بندر تا مرکز فروش در کپنهاگ همان 15 دلار است. آیا تا به حال فکر کرده اید اگر پدیده ای به نام کانتینر نبود همین کامپیوتر جلوی شما به چه قیمتی به دست شما میرسید؟ آمارها نشان میدهد حجم تجارت دریایی جهانی درسال 1384 حدود 7 میلیارد تن بوده است که 400.000.000 تن آن سهم حمل ونقل کانتینر بوده است وپیش بینی میشود این رقم تا سال 2010 به 520.000.000 تن برسد، آنچه که مسلم است درطول 52 سالی که از تولد کانتینر درجهان گذشته است حمل ونقل کانتینری مراحل مختلف زیر را پشت سر گذاشته است.

مرحلة اول : جایگزین شدن کشتی های کانتینری به جای کشتی های حمل کالاهای عمومی که منجر به ایمنی بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن وکاهش تعرفة بیمه کالا گردید . مرحلة دوم : کاهش هزینه حمل ونقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بود .

اگر چه امروزه کشتی های کانتینر بر پا نا ماکس با ظرفیت بیش از TEU 9000 در حمل ونقل دریایی دنیا فعال هستند ولی گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از کشتی های پانا ماکس بزودی کشتی هایی با ظرفیت بیشتری بنام سوئز ماکس و مالاگا ماکس وارد حمل ونقل دریایی کانتینری خواهند شد. کشتی های کانتینر بر با ظرفیت TEU 12500 با آبخور 5/14 و عرض بیش از 50 متر که قادر خواهند بود از کانال سوئز عبور کنند و به همین دلیل آنان را سوئز ماکس نامیده اند ظرفیت سوئز ماکس به نسبت پانا ماکس های موجود بیش از 30% خواهد بود ،‌ولی اعجاب انگیز تر کشتی هایی با ظرفیت TEU 18000 می باشند که درحال ساخت بوده وبا آبخوری درحدود 21 متر قادر می باشد از تنگه مالاگا بگذرند و اصطلاحاً به آنها مالاگا ماکس گویند،مالا گا ماکس ها در مقایسه با پانا ماکس ها از ظرفیتی حدود دو برابر برخوردار می باشند .

درمنطقه ای که ما زندگی می کنیم بنادر جبل علی و رشید در امارات و شهید رجائی بندرعباس بعنوان بنادر تخلیه وبارگیری کانتینری به شمار میروند ، دو بندر پر ترافیک امارت یعنی جبل علی و رشید تا پایان سال 2005 نزدیک به میلیون ها کانتینر تخلیه کرده اند. بندر شهید رجائی ایران از رده 94 جهان از لحاظ کانتینری ظرف چند سال گذشته به رده 65 صعود کرده است که باتوجه به طرح توسعة این بندر که بین 5-3 سال آینده اجراء خواهدشد ظرفیت کانتینری آن از TEU 5/1 میلیون به TEU 5/5 خواهد رسید درسالهای گذشته حدود 70%‌ از کالاهای کانتینری ایران وارد بنادر امارات می شدوتنها چیزی حدود 30% مستقیماً وارد بنادر ایران میگردید ،‌خوشبختانه با تلاش هایی که درچندسال اخیر در بنادر کشور و بویژه بندر شهید رجائی انجام شده است درحال حاضر تنها 30% از کالاهای کانتینری کشور از طریق جبل علی امارات وپس از بارگیری مجدد وارد بنادر کشور می شود، به عبارت دیگر با توسعه خطوط لاینری دربنادر کشور ،‌ما شاهدآن هستیم که بیش از 70% کالاهای کانتینری کشور ،‌مستقیماً وارد بنادر ایران بویژه بندر شهید رجائی میگردد ،‌امید است باتوجه به قرار گرفتن کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی از جمله کریدور شمال – جنوب وکریدور شرق به غرب وهمچنین موقعیت ژئو پلتیکی ایران ،‌ما شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه وبارگیری کالاهای کانتینری در بنادر کشور باشیم

* آشنایی با اینکه حمل با کانتینر دارای چه مزایایی می باشد و شناخت انواع مختلف آن
* آشنایی با شیوه های تخلیه و بارگیری در کانتینر
* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتینر
* آشنایی با خسارت وارده به کانتینر
* آشنایی با ترمینالهای کانتینر در مبادی ورودی ایران
ادامه نوشته

درآمدی بر حمل و نقل کانتینری و پیشینه آن (* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتین

پیشینه کانتینر

وقتی Mcleanبیست ساله درسال 1935یک کامیون دست دوم به قیمت 120دلار خرید هرگز فکر نمی کرد که در آینده ای نزدیک او وارد بازار کشتیرانی شود وبعدها او را پدر کانتینریزاسیون به نامند، بعدها با برادر و خواهر خود یک شرکت حمل ونقل (باربری سابق ) تأسیس کرد وخودش هم به عنوان یکی از رانندگان آن شروع به کار کرد ،‌2 سال بعد یعنی درسال 1937 وقتیکه او درکنار اسکله منتظر تخلیه عدل های پنبه از کامیونش بود ،به کندی تخلیه عدل های پنبه از کامیون که توسط کارگران بندر انجام می شد معترض بودودرحالی که از کندی عملیات تخلیه به شدت عصبانی بود با خودش فکر میکرد(( نمیشودبه جای این عملیات خسته کننده وزمان بر ، تمام عدل های پنبه یکباره به داخل کشتی حمل ودر مقصد نیز یک جا تخلیه میگردید ؟)) او درسال 1955 شرکت حمل ونقل را فروخت و وارد بازار کشتیرانی شد وهمان زمان یعنی 1955 درخطوط کشتیرانی خودش وبرای اولین بار 58 کانتینر 35 فوت را بر روی عرشه یکی از کشتی هایش حمل کرد و پهنة دریا را شکافت. اکنون 52 سال ازآن تاریخ میگذرد وکانتینر نه تنها درحمل ونقل دریائی بلکه اگربا دقت نگاه کنیم تمام زندگی را تحت تأثیر قرارداده است ،‌از ویژگی های حمل ونقل کانتینری ،‌حمل ونقل ارزان ، مطمئن وایمن کالا را میتوان نام برد. بقول یکی از مدیران بزرگترین ناوگان حمل ونقل کانتینری دنیا، هزینه حمل ونقل یک تلویزیون از کره جنوبی تا کپنهاگ حدود 15 دلار است درحالیکه هزینه حمل ونقل همان تلویزیون از بندر تا مرکز فروش در کپنهاگ همان 15 دلار است. آیا تا به حال فکر کرده اید اگر پدیده ای به نام کانتینر نبود همین کامپیوتر جلوی شما به چه قیمتی به دست شما میرسید؟ آمارها نشان میدهد حجم تجارت دریایی جهانی درسال 1384 حدود 7 میلیارد تن بوده است که 400.000.000 تن آن سهم حمل ونقل کانتینر بوده است وپیش بینی میشود این رقم تا سال 2010 به 520.000.000 تن برسد، آنچه که مسلم است درطول 52 سالی که از تولد کانتینر درجهان گذشته است حمل ونقل کانتینری مراحل مختلف زیر را پشت سر گذاشته است.

مرحلة اول : جایگزین شدن کشتی های کانتینری به جای کشتی های حمل کالاهای عمومی که منجر به ایمنی بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن وکاهش تعرفة بیمه کالا گردید . مرحلة دوم : کاهش هزینه حمل ونقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بود .

اگر چه امروزه کشتی های کانتینر بر پا نا ماکس با ظرفیت بیش از TEU 9000 در حمل ونقل دریایی دنیا فعال هستند ولی گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از کشتی های پانا ماکس بزودی کشتی هایی با ظرفیت بیشتری بنام سوئز ماکس و مالاگا ماکس وارد حمل ونقل دریایی کانتینری خواهند شد. کشتی های کانتینر بر با ظرفیت TEU 12500 با آبخور 5/14 و عرض بیش از 50 متر که قادر خواهند بود از کانال سوئز عبور کنند و به همین دلیل آنان را سوئز ماکس نامیده اند ظرفیت سوئز ماکس به نسبت پانا ماکس های موجود بیش از 30% خواهد بود ،‌ولی اعجاب انگیز تر کشتی هایی با ظرفیت TEU 18000 می باشند که درحال ساخت بوده وبا آبخوری درحدود 21 متر قادر می باشد از تنگه مالاگا بگذرند و اصطلاحاً به آنها مالاگا ماکس گویند،مالا گا ماکس ها در مقایسه با پانا ماکس ها از ظرفیتی حدود دو برابر برخوردار می باشند .

درمنطقه ای که ما زندگی می کنیم بنادر جبل علی و رشید در امارات و شهید رجائی بندرعباس بعنوان بنادر تخلیه وبارگیری کانتینری به شمار میروند ، دو بندر پر ترافیک امارت یعنی جبل علی و رشید تا پایان سال 2005 نزدیک به میلیون ها کانتینر تخلیه کرده اند. بندر شهید رجائی ایران از رده 94 جهان از لحاظ کانتینری ظرف چند سال گذشته به رده 65 صعود کرده است که باتوجه به طرح توسعة این بندر که بین 5-3 سال آینده اجراء خواهدشد ظرفیت کانتینری آن از TEU 5/1 میلیون به TEU 5/5 خواهد رسید درسالهای گذشته حدود 70%‌ از کالاهای کانتینری ایران وارد بنادر امارات می شدوتنها چیزی حدود 30% مستقیماً وارد بنادر ایران میگردید ،‌خوشبختانه با تلاش هایی که درچندسال اخیر در بنادر کشور و بویژه بندر شهید رجائی انجام شده است درحال حاضر تنها 30% از کالاهای کانتینری کشور از طریق جبل علی امارات وپس از بارگیری مجدد وارد بنادر کشور می شود، به عبارت دیگر با توسعه خطوط لاینری دربنادر کشور ،‌ما شاهدآن هستیم که بیش از 70% کالاهای کانتینری کشور ،‌مستقیماً وارد بنادر ایران بویژه بندر شهید رجائی میگردد ،‌امید است باتوجه به قرار گرفتن کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی از جمله کریدور شمال – جنوب وکریدور شرق به غرب وهمچنین موقعیت ژئو پلتیکی ایران ،‌ما شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه وبارگیری کالاهای کانتینری در بنادر کشور باشیم

* آشنایی با اینکه حمل با کانتینر دارای چه مزایایی می باشد و شناخت انواع مختلف آن
* آشنایی با شیوه های تخلیه و بارگیری در کانتینر
* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتینر
* آشنایی با خسارت وارده به کانتینر
* آشنایی با ترمینالهای کانتینر در مبادی ورودی ایران
ادامه نوشته

درآمدی بر حمل و نقل کانتینری و پیشینه آن (* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتین

پیشینه کانتینر

وقتی Mcleanبیست ساله درسال 1935یک کامیون دست دوم به قیمت 120دلار خرید هرگز فکر نمی کرد که در آینده ای نزدیک او وارد بازار کشتیرانی شود وبعدها او را پدر کانتینریزاسیون به نامند، بعدها با برادر و خواهر خود یک شرکت حمل ونقل (باربری سابق ) تأسیس کرد وخودش هم به عنوان یکی از رانندگان آن شروع به کار کرد ،‌2 سال بعد یعنی درسال 1937 وقتیکه او درکنار اسکله منتظر تخلیه عدل های پنبه از کامیونش بود ،به کندی تخلیه عدل های پنبه از کامیون که توسط کارگران بندر انجام می شد معترض بودودرحالی که از کندی عملیات تخلیه به شدت عصبانی بود با خودش فکر میکرد(( نمیشودبه جای این عملیات خسته کننده وزمان بر ، تمام عدل های پنبه یکباره به داخل کشتی حمل ودر مقصد نیز یک جا تخلیه میگردید ؟)) او درسال 1955 شرکت حمل ونقل را فروخت و وارد بازار کشتیرانی شد وهمان زمان یعنی 1955 درخطوط کشتیرانی خودش وبرای اولین بار 58 کانتینر 35 فوت را بر روی عرشه یکی از کشتی هایش حمل کرد و پهنة دریا را شکافت. اکنون 52 سال ازآن تاریخ میگذرد وکانتینر نه تنها درحمل ونقل دریائی بلکه اگربا دقت نگاه کنیم تمام زندگی را تحت تأثیر قرارداده است ،‌از ویژگی های حمل ونقل کانتینری ،‌حمل ونقل ارزان ، مطمئن وایمن کالا را میتوان نام برد. بقول یکی از مدیران بزرگترین ناوگان حمل ونقل کانتینری دنیا، هزینه حمل ونقل یک تلویزیون از کره جنوبی تا کپنهاگ حدود 15 دلار است درحالیکه هزینه حمل ونقل همان تلویزیون از بندر تا مرکز فروش در کپنهاگ همان 15 دلار است. آیا تا به حال فکر کرده اید اگر پدیده ای به نام کانتینر نبود همین کامپیوتر جلوی شما به چه قیمتی به دست شما میرسید؟ آمارها نشان میدهد حجم تجارت دریایی جهانی درسال 1384 حدود 7 میلیارد تن بوده است که 400.000.000 تن آن سهم حمل ونقل کانتینر بوده است وپیش بینی میشود این رقم تا سال 2010 به 520.000.000 تن برسد، آنچه که مسلم است درطول 52 سالی که از تولد کانتینر درجهان گذشته است حمل ونقل کانتینری مراحل مختلف زیر را پشت سر گذاشته است.

مرحلة اول : جایگزین شدن کشتی های کانتینری به جای کشتی های حمل کالاهای عمومی که منجر به ایمنی بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن وکاهش تعرفة بیمه کالا گردید . مرحلة دوم : کاهش هزینه حمل ونقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بود .

اگر چه امروزه کشتی های کانتینر بر پا نا ماکس با ظرفیت بیش از TEU 9000 در حمل ونقل دریایی دنیا فعال هستند ولی گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از کشتی های پانا ماکس بزودی کشتی هایی با ظرفیت بیشتری بنام سوئز ماکس و مالاگا ماکس وارد حمل ونقل دریایی کانتینری خواهند شد. کشتی های کانتینر بر با ظرفیت TEU 12500 با آبخور 5/14 و عرض بیش از 50 متر که قادر خواهند بود از کانال سوئز عبور کنند و به همین دلیل آنان را سوئز ماکس نامیده اند ظرفیت سوئز ماکس به نسبت پانا ماکس های موجود بیش از 30% خواهد بود ،‌ولی اعجاب انگیز تر کشتی هایی با ظرفیت TEU 18000 می باشند که درحال ساخت بوده وبا آبخوری درحدود 21 متر قادر می باشد از تنگه مالاگا بگذرند و اصطلاحاً به آنها مالاگا ماکس گویند،مالا گا ماکس ها در مقایسه با پانا ماکس ها از ظرفیتی حدود دو برابر برخوردار می باشند .

درمنطقه ای که ما زندگی می کنیم بنادر جبل علی و رشید در امارات و شهید رجائی بندرعباس بعنوان بنادر تخلیه وبارگیری کانتینری به شمار میروند ، دو بندر پر ترافیک امارت یعنی جبل علی و رشید تا پایان سال 2005 نزدیک به میلیون ها کانتینر تخلیه کرده اند. بندر شهید رجائی ایران از رده 94 جهان از لحاظ کانتینری ظرف چند سال گذشته به رده 65 صعود کرده است که باتوجه به طرح توسعة این بندر که بین 5-3 سال آینده اجراء خواهدشد ظرفیت کانتینری آن از TEU 5/1 میلیون به TEU 5/5 خواهد رسید درسالهای گذشته حدود 70%‌ از کالاهای کانتینری ایران وارد بنادر امارات می شدوتنها چیزی حدود 30% مستقیماً وارد بنادر ایران میگردید ،‌خوشبختانه با تلاش هایی که درچندسال اخیر در بنادر کشور و بویژه بندر شهید رجائی انجام شده است درحال حاضر تنها 30% از کالاهای کانتینری کشور از طریق جبل علی امارات وپس از بارگیری مجدد وارد بنادر کشور می شود، به عبارت دیگر با توسعه خطوط لاینری دربنادر کشور ،‌ما شاهدآن هستیم که بیش از 70% کالاهای کانتینری کشور ،‌مستقیماً وارد بنادر ایران بویژه بندر شهید رجائی میگردد ،‌امید است باتوجه به قرار گرفتن کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی از جمله کریدور شمال – جنوب وکریدور شرق به غرب وهمچنین موقعیت ژئو پلتیکی ایران ،‌ما شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه وبارگیری کالاهای کانتینری در بنادر کشور باشیم

* آشنایی با اینکه حمل با کانتینر دارای چه مزایایی می باشد و شناخت انواع مختلف آن
* آشنایی با شیوه های تخلیه و بارگیری در کانتینر
* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتینر
* آشنایی با خسارت وارده به کانتینر
* آشنایی با ترمینالهای کانتینر در مبادی ورودی ایران
ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM