سرمایه فکری در بنگاه های اقتصادی ایران _ حمل و نقل ریلی نیرو ( ریل نیرو ) از شکست تا پیروزی
بنام خدا
رموز موفقیت در کار و ایجاد بهره وری در بنگاه اقتصادی
در طول خدمتم در شرکت حمل و نقل ریلی نیرو به سمت مدیر بازرگانی و بهره برداری و سیروحرکت به تجربیاتی دست یافته و لمس کردم که شنیدن آن برای افزایش بهره وری و توسعه پایدار خارج از لطف نیست :
بهره وری واقعی چیست ؟؟؟
در تعریفی ساده داریم: اثربخشی به علاوه کارایی. در حقیقت بهرهوری عبارتست از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهرهگیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و غیره به منظور ارتقاء رفاه جامعه.
یکی از عوامل تاثیر گذار دربقاء و توسعه بنگاه اقتصادی در شرکت های ریلی وجود بهره وری و افزایش سود پنهان میباشد ؛ این صنعت فقط و فقط به دلیل مشکلات ساختاری و ضعف در مدیریت است که از پیشرفت نه چندان خوبی برخوردار است .
1- دریک بنگاه اقتصادی احساس شراکت کارکنان در مدیریت ؛ سود ؛ بهره وری و شکست سازمان موجب ارائه ایده های نو و خلاقانه خواهد شد .
اینکه قبل از ورود یک ایده خلاق نسبت به سرکوب کردن و تسری آن با مجموعه افکار قدیمی و کهنه اقدام گردد از ابتدا با شکست روبرو خواهد شد ؛ اگر ایده جدید بخواهد خود را رو در روی ایده های کهنه و نخ نمای قبلی که موجب ناکارآمدی سازمان گردیده است ببیند ؛ قطعا لزومی به باز کردن درب های سازمان بر روی ایده های جدید نیست . تغییر مدیریت میبایست بر اساس نیازها و گشودن دربهای مدیریتی بر روی نظرات جدید و نو در راستای اهداف سازمان و پیشبرد و بهره وری سازمان متبوع باشد .
اگر سازمانی در چند سال گذشته از مرز ورشکستگی خارج و به رشد چند صد درصدی رسیده است ؛ قالبا مورد حمایت هیئت مدیره و صاحبان سهام قرار گرفته و مادامی که به مرز سکون نرسیده است از آن ایده استقبال و بر آن صحه گذارده میشود . اگر به فرآخور زمان و مکان ؛ موقعیت موجود ؛ به هر حال نسبت به تغییر مدیریت اتقاق نظر صورت گیرد !!!! بهتر آنکه بر اساس کاشته های مدیریت موفق قبلی عمل و نسبت به تزریق ایده های نو بر اساس خرد جمعی جدید اقدام میگردد .
در هیچ کجای دنیای مدیریت و حتی با کمترین درایت مدیریتی ؛؛ پازل موفق یک بنگاه اقتصادی را در چند ماه ابتدایی ؛ نابود نکرده و نسبت بهتغییر ساختار آن اقدام نمیکنند .
مدیریتی که به صورت پلکانی موفق و به رشد چشم گیر رسیده است ؛ مستحق سپاس و درود و بررسی چگونگی انجام کار است .... در صورتی که روند پیشرفت قبلی که بصورت متوازن همه ساله یک برابر و بعلاوه 35 % شود یعنی 1/3 % .... ادامه دهد ؛ میتوان گفت آن بنگاه اقتصادی دچار استرس و چالش نگردیده است .
اینکه ما در یک نقطه ساکن باشیم به بهانه های مختلف که اصولا ما ایرانی ها آن را میتراشیم با درآمد پارسال خود را مقایسه و تلاش کنیم آن را حفظ کنیم راه چاره و حقیقت پایدار بودن و ادامه روند رشد نیست .
در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری (Intellectual Capital) به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده میشود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایههای فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازهگیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترلهای آنها ضروری است.
سرمایه فکری دارایی است که توانایی سازمان را برای ایجاد ثروت اندازهگیری میکند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامشهود است که از طریق به کارگیری داراییهای مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابط خارج از سازمان به دست آمده است. همه این ویژگیها باعث ایجاد ارزش به دست آمده به دلیل اینکه یک پدیده کاملاً داخلی است، قابلیت خرید و فروش ندارد. (Rose and Barrons, 2005).
در ادامه مطلب دنبال کنید ..... تازه داره میرسه به جاهای خوبش