خصوصی سازی در راه آهن ج.ا.ا .... رانت ...توسعه و بهره وری بیشتر ؟؟؟؟ یا نمادین
دوستان محترم که لطف میکنند این وبلاگ رو میخونن فرمودن موضوع ترمز کنور و روسی رو بیارم پایین و جاش یه مطلب از زاه آهن بذارم ......به دیده منت .....بفرمائید ولی کسی ناراحت نشه نظر یادتون نره
در رابطه با خصوصی سازی در راه آهن ج.ا.ا خیلی مطالب از سطوح مختلف خوندین خوب حرفهای این بنده حثیر رو هم بشنوید بدنیست ....
ابتداء زنگ خصوصی سازی در راه آهن به نظرم در سال 84 زده شد که بنده وارد یکی از شرکتهای ریلی شدم و لحظه به لحظه این موضوع رو درک کردم با تمتم پوست و گوشت ... اولش هم بگم مقصود بنده هیچ شرکتی نیست و این مقاله کلیات بیماری خصوصی سازی در ایران هست .
عرض میکردم ابتداء به امر مجلس قانون خصوصی سازی رو در بندها و لوایح مختلف تقدیم دولت کرد و اون هم برای اجرا به راه آهن سپرد ...
آقایون از حول حلیم افتادن تو دیگ ......اول قرار شد واگنها بصورت کارگزاری و بعد اجاره به شرط تملیک در بیاد ...
از بابت صدور هر بارنامه ریلی 30 هزار تومان به شرکت کارگذار میدادند به نظرم .
حالا فرض بگیرید شما یک شرکت کارگذارید و از نقطه الف به نقطه ب اصلا بدون استفاده از رانت داخلی راه آهن بارنامه صادر میکنید و روزانه تعداد 70 واگن بارنامه باردار میشود
یه رابطه ساده 70 تا 30 هزار تومان در قبال فقط صدور بارنامه ولاغیر در یک روز میشود 2.100 بله دو ملیون یکصد هزار تومان و در سال ......و در چندسال میشود 667/000/000/000 میلیون تومان یعنی 10% از آورده بخش خصوصی برای خرید واگن
خوب حتما بخش خصوصی بیچاره هم هزینه ای کرده در قبال 667 میلیون تومان سال 85 بله کرده ....یک عدد رایانه یا به قول شما کامپیوتر در مبداء بارگیری با دو نفر پرسنل از فرزندان خود راه آهنی ها که حالا دیپلم هم دارند ....ویکی هم در مقصد ....حقوق هم چند ماهی چندغاز ...تازه از پدر و مادر و مکلیه اقوام ایشان هم بدون رانت استفاده کرده
خوب اگر کمی چاشنی رانت را اضافه کنیم چه میشود ؟؟؟؟؟؟ اگر گفتی ؟
واگنهای تحت اختیار شرکت سرعتش ....تعدادش و مشکلاتش و کلا گل بار را میدهند به ایشان ....خوب از جیب به جیب است .....
خوب حالا 10% آورده را با حق کارگذاری به حسابمان گذاشتند در مزایده ل ؟؟؟؟؟؟؟ چند عدد دوست دیگر هم داشتیم ....و صندوق راه آهن هم 10% بقیه را داد و بانک هم 80% تسهیلات را .............
به همین راحتی یک شرکت ریلی با بیش از چندصد واگن ملکی بوجود آمد ......درآمدشان شد 30% از کرایه حمل ................
به همین راحتی بخشی از راه آهن دولتی کنده شد بدون ورود کوچک ترین سرمایه بخش خصوصی
حالا شما میخواهید راه آهن متحول شود ؟؟؟؟؟ خیلی چیزها هست که امکان بیان ندارد ممکن است به کسانی بر بخورد .....
چه چرک های کف دستی که دست به دست میشد و با همان دستها دست نماز میگرفتند
این است مشکل خصوصی سازی در راه آهن ووووو البته ایران