هماهنگ سازی عملکرد سیستم ترمز واگن های روسی و کنوری در راه آهن ایران
+ نوشته شده در چهارشنبه ششم فروردین ۱۳۹۳ ساعت 11:23 شماره پست: 116

 

 

 

تنوع واگنهاي باري و مسافري كه داراي سيستم هاي ترمز متفاوت ميباشند تشكيل قطار هائي شامل تركيبي از واگنهاي مختلف را در راه اهن ايران اجتناب ناپذير نموده است. در اين حالت ، عدم هماهنگي در پروسه هاي ترمز گيري و ازاد سازي واگنها موجب بروز مشكلات بسيار اساسي در ديناميك حركت قطار ها ميشود. اين ميتواند براحتي اندركنش نامناسب واگنها ، نرخ خرابي بالاي وسائط نقليه و كاهش راحتي سير و حركت قطارها را بدنبال داشته باشد. بعلاوه ، ناهماهنگي و يا سيستم ترمز ناكارامد يكي از دلايل عمده و اساسي افزايش نرخ خرابي زير سازي و روسازي خطوط، تغيير پروفيل عرضي ريلها و نيز بروز پديده هاي مخربي چون موجي شدن ريلها و ... بحساب ميايد. در اين مقاله مشكل عدم هماهنگي سيستم ترمز روسي با سيستم ترمز كنوري مورد توجه قرارداده شده و به راهكارهاي موثر براي رفع ان اشاره شده است. در اين تحقيق ابتدا اجزاء اصلي و عملكرد هر دو سيستم ترمز روسي و كنوري در مقايسه با يكديگر مورد مطالعه قرار گرفت و بدنبال ان تغييراتي بر روي سوپاپ روسي اعمال و سپس برنامه نرم افزاري مناسبي جهت انجام محاسبات ترمزي تدوين و بكار گرفته شد. نتايج محاسبات اوليه بر عملكرد هماهنگ مراحل ترمز گيري و ازاد سازي سيستم ترمز روسي اصلاح شده با عملكردهاي متناظر در سيستم كنوري دلالت دارد. پس از انجام فاز تحقيقاتي فوق الذكر، سيستم ترمز اصلاح شده بر روي يك واگن روسي نصب و مورد تست و ازمايش قرار داده شد. هدف از اين مقاله ارائه اقدامات اوليه انجام شده و نتايج حاصله در اين مرحله ميباشد.

http://sid.ir/fa/vewssid/s_pdf/10613850830.pdf