امکان سنجی و مطالعه بازار کشورهای Cis برای خرید واگن روسی ( فرهاد فوشنجانی )
نوشته شده توسط فرهاد فوشنجانی
مقدمه :
موضوع بازاریابی در حمل و نقل بین المللی و مشتری مداری در بنگاه های اقتصادی از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها بوده است ... هرچند شرکت های حمل و نقل ریلی و جاده ای کوچک در این آشفته بازار ایجاد و رشد پیدا کرده اند !!!!!! که انشا ا... در خصوص غیر تخصصی بودن حمل و نقل ریلی و عدم وجود سرمایه فکری خلاق و البته مدیریت دولتی نا بسامان برای هدایت آن متعاقبا بحث خواهد شد ...که در فرآخور موضوع مورد بحث ما نیست ..... لذا از شما دعوت میکنم در رابطه با امکان سنجی خرید و اجاره واگن روسی بنده را یاری فرمائید .
الف : ترانزیت و واردات از مرز اینچه برون :
موافقتنامه اوليه احداث خط آهن قزاقستان–ترکمنستان–ایران در سال 1386 به امضا و در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای مازندران در مهر 1386 در تهران موافقتنامه نهایی احداث این مسیر آهن تثبيت شد.
اين خط آهن در حدود 910 کیلومتر طول دارد که حدود 700 کیلومتر از این مسیر در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است. در اين حال هر چند قرار بود در ماه هاي پاياني سال 2012 ميلادي پايان ساخت اين پروژه مهم و استراتژيك اعلام شود اما با تكميل كنوني اين خط در كشور تركمنستان گشايش اين خط با حضور روسای جمهوری این سه کشور در اینچه برون نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان صورت گرفت.1
1- در اين ميان از يك سو کشور قزاقستان به عنوان كشوري در حال توسعه مي كوشد تا از يك سو با توجه به اين خط از دامنه وابستگي اقتصادي و سياسي خود به روسيه ( قزاقستان با توجه به مرزهاي طولاني و وجود اقليت روس بيشترين همكاري اقتصادي را با روسيه در چارچوب اتحاديه اوراسيا دارد) بكاهد و از سويي نيز جدا از افزايش مسير هاي صاداراتي خود راه بهتر و آسان تري براي دسترسي به بازارهاي جنوب و غرب آسيا و آسياي صغير داشته باشد. در اين بين از آنجا كه قراقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید میکند و 7 میلیون تن آن راصادر ميكند با بهره گيري از راه موجود مي تواند به کشورهای حوزه خلیج فارس يا بازار اصلی غلات قزاقستان دسترسي بهتري داشته باشد. جدا از اين تركمنستان به عنوان كشوري محاط در خشكي جدا از نگاه به افزايش شركاي اقتصادي خود و بهره بري از افزايش سود ترانزيت كالا از راه اين خط آن در صدد است . همچنين با توجه به افزايش درآمد هاي صادراتي و گازي با تقويت زيربناهاي اقتصادي روابط خارجي خود را با همه كشورها گسترش دهد. لذا تلاش كرده تا راه هاي ارتباط بيشتري را ايجاد و با متنوع كردن مسيرهاي صادراتي خود راه آهن هايي را به چين و افغانستان و تاجيكستان مد نظر داشته است. از اين ديد افزايش ارتباطات ريلي را با كشورهاي همسايه را خارج شدن بيشتر از دامنه نفوذ روسيه مي پندارند. علاوه بر اين دسترسي بهتر و ارزان تر به آبهاي آزاد خليج فارس و تركيه و خاورميانه از اهداف ديگر تركمنستان از اين خطر است.
2- در بعد ديگري بايد گفت راه اندازي خط آهن ايران تركمنستان قزاقستان موجب پويايي بيشتر اقتصادي در بين كشورهاي عضو کریدور شمال – جنوب ( با مشاركت 14 کشور شامل ایران، هند، روسیه و کشورهای دیگر آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس،گرجستان، قزاقستان ،قزقیزستان،ترکیه،عمان ، تاجیکستان ، اوکراین و ازبکستان) خواهد شد و باعث همكاريهاي بيشتر در چارچوب هاي منطقه اي و بين المللي ميشود. در اين ميان بايد توجه داشت كه ساير جمهوري هاي گردآمده در خشكي منطقه نيز از اين خط سود فراواني خواهند برد. چنانچه اخيرا رئيس جمهور قرقیزستان با تاکید بر اهمیت خط راه آهن ايران ، ترکمنستان ،قزاقستان جهت دسترسی آسان و با صرفه به خلیج فارس و آبهای آزاد ، خواستارپیوستن به آن شد. همچنين با توجه به تلاش تاجیکستان برای ایجاد یک کریدور حمل و نقل زمینی به دور از نفوذ ازبكستان و خروج از بنبست ارتباطی اين خط آهن ميتواند تاجيكستان را به گونه غير مستقيم به ايران و خارج وصل كند. علاوه بر اين بايد توجه داشت كه اين خط آهن در كنار تاثيرات ژئوپلتيك و سياسي نوين نمي تواند تهديد كننده جدي منافع ملي كشورهاي منطقه باشد و راه دسترسي هندي و چين را به منطقه نيز آسان تر خواهد كرد.
در ادامه مطلب دنبال کنید .....