حمل و نقل بین المللی و ترکیبی ( راه آهن ، دریائی ، جاده ای کالا و فورواردری) نوشته های خودمونی
 

امکان سنجی و مطالعه بازار کشورهای Cis  برای خرید واگن روسی  ( فرهاد فوشنجانی )

امکان سنجی و مطالعه بازار کشورهای Cis  برای خرید واگن روسی

نوشته شده توسط فرهاد فوشنجانی 20140308_125655.jpg

مقدمه :

موضوع بازاریابی در حمل و نقل بین المللی و مشتری مداری در بنگاه های اقتصادی از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها بوده است ... هرچند شرکت های حمل و نقل ریلی و جاده ای کوچک در این آشفته بازار ایجاد و رشد پیدا کرده اند !!!!!! که انشا ا...  در خصوص غیر تخصصی بودن حمل و نقل ریلی و عدم وجود سرمایه فکری خلاق  و البته مدیریت دولتی نا بسامان برای هدایت آن متعاقبا بحث خواهد شد ...که در فرآخور موضوع مورد بحث ما نیست .....  لذا از شما دعوت میکنم در رابطه با  امکان سنجی خرید و اجاره واگن روسی بنده را یاری فرمائید .

الف : ترانزیت و واردات از مرز اینچه برون :

موافقتنامه اوليه احداث خط‌ آهن قزاقستان–ترکمنستان–ایران در سال 1386 به امضا و در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای مازندران در مهر 1386 در تهران  موافقتنامه نهایی احداث این مسیر  آهن  تثبيت شد.

 اين خط آهن در حدود 910 کیلومتر طول دارد که حدود 700 کیلومتر از این مسیر  در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است. در اين حال هر چند قرار بود در ماه هاي پاياني سال 2012 ميلادي پايان ساخت اين پروژه مهم  و استراتژيك اعلام شود  اما با تكميل كنوني  اين خط در كشور تركمنستان  گشايش اين خط با حضور روسای جمهوری این سه کشور در اینچه برون نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان صورت گرفت.1

1-    در اين ميان از يك سو کشور قزاقستان به عنوان كشوري در حال توسعه مي كوشد تا از يك سو با  توجه به اين خط از دامنه وابستگي اقتصادي و سياسي خود به روسيه ( قزاقستان با توجه به مرزهاي طولاني و وجود اقليت روس بيشترين همكاري اقتصادي را با روسيه در چارچوب اتحاديه اوراسيا دارد) بكاهد و از سويي نيز جدا از افزايش مسير هاي صاداراتي خود راه بهتر و آسان تري براي دسترسي به بازارهاي جنوب و غرب آسيا و آسياي صغير داشته باشد. در اين بين از آنجا كه قراقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‎کند و 7 میلیون تن آن راصادر ميكند با بهره گيري از راه موجود مي تواند به کشورهای حوزه خلیج فارس يا بازار اصلی غلات قزاقستان دسترسي بهتري داشته باشد.  جدا از اين تركمنستان به عنوان كشوري محاط در خشكي جدا از نگاه به افزايش شركاي اقتصادي خود و بهره بري از افزايش سود ترانزيت كالا از راه اين خط آن در صدد  است . همچنين با توجه به افزايش درآمد هاي صادراتي و گازي با تقويت زيربناهاي اقتصادي روابط خارجي خود را با همه كشورها گسترش دهد. لذا تلاش كرده تا راه هاي ارتباط بيشتري را ايجاد و با متنوع كردن مسيرهاي صادراتي خود راه آهن هايي را به چين و افغانستان و تاجيكستان مد نظر داشته است. از اين ديد افزايش ارتباطات ريلي را با كشورهاي همسايه را خارج شدن بيشتر از دامنه نفوذ روسيه مي پندارند. علاوه بر اين دسترسي بهتر و  ارزان تر به آبهاي آزاد خليج فارس و  تركيه و خاورميانه از اهداف ديگر تركمنستان از اين خطر است.

2-     در بعد ديگري بايد گفت راه اندازي خط آهن ايران تركمنستان قزاقستان موجب پويايي بيشتر اقتصادي در بين كشورهاي عضو کریدور شمال – جنوب ( با مشاركت 14 کشور شامل ایران، هند، روسیه و کشورهای دیگر آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس،گرجستان، قزاقستان ،قزقیزستان،ترکیه،عمان ، تاجیکستان ، اوکراین و ازبکستان) خواهد شد و باعث همكاريهاي بيشتر در چارچوب هاي منطقه اي و بين المللي ميشود. در اين ميان بايد توجه داشت كه ساير جمهوري هاي  گردآمده در خشكي منطقه نيز از اين خط سود فراواني خواهند برد. چنانچه اخيرا رئيس جمهور قرقیزستان با تاکید بر اهمیت خط راه آهن ايران  ، ترکمنستان ،قزاقستان جهت دسترسی آسان و با صرفه به خلیج فارس و آب‏‌های آزاد ،  خواستارپیوستن به آن شد. همچنين با توجه به تلاش  تاجیکستان برای ایجاد یک کریدور حمل‌ و نقل زمینی به دور از نفوذ ازبكستان و خروج از بن‌بست ارتباطی اين خط آهن ميتواند تاجيكستان را به گونه غير مستقيم به ايران و خارج وصل كند. علاوه بر  اين  بايد توجه داشت كه اين خط آهن در كنار تاثيرات ژئوپلتيك و سياسي نوين نمي تواند تهديد كننده جدي منافع ملي كشورهاي منطقه باشد و راه دسترسي هندي و چين را به منطقه نيز آسان تر خواهد كرد.

در ادامه مطلب دنبال کنید .....

ادامه نوشته

رفتار سازمانی ,اخلاق مدیریتی ,دیانت  ,پیشرفت , توسعه پایدار.,بهره وری یل نیرو, فرهاد فوشنجانی

رفتار سازمانی ... اخلاق سازمانی ...دیانت سازمانی ...پیشرفت ... توسعه پایدار... بهره وری  ریل نیرو با فرهاد فوشنجانی
1536448_574795075944787_1436457792_n.jpg
+ نوشته شده توسط فرهاد فوشنجانی  یکشنبه دوازدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:35 شماره پست: 162

گاهی اوقات فکر میکنم ما با کدامین بنیه علمی و سازمانی قبول زحمت میکنیم برای انجام کاری ؟ شاید اینگونه به نظر برسد که خوب ... با خلاقیت و کمی هم شانس و استفاده از سرمایه فکری سازمان امکان بهروری و یا پیشرفت مستمر وجود دارد ؟ !!!! کدام سرمایه فکری در سازمان .....

گاهی اوقات خدا را شکر میکنم که ظرفیت پذیرش نادانیم در تقابل با انسانهای نادان را برایم مشخص نموده است ..

ادامه نوشته

فاینانس و ریفاینانس چیست ...... تجارت بین الملل .... صادرات و واردات

فاینانس و ریفاینانس چیست ...... تجارت بین الملل .... صادرات و واردات
+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 1:31 شماره پست:  فرهاد فوشنجانی 166

فاینانس(اعتبار اسنادی بلند مدت):  در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی باشد معمولاً خریدار از یک موسسه مالی درخواست می کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند.معمولا این تسهیلات بلند مدت است . قرارداد این نوع اعتبارات در صورت وجود خط اعتباری فعال، بین بانک ایرانی و خارجی (اعتبار دهنده) و تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می شود. این تسهیلات بلند مدت بوده و بانک خارجی تا ۸۵٪ مبلغ ژروفرما را به متقاضی برای ژرداخت وجه اسناد گشایش یافته تخصیص می دهد. از نظر فروشنده/ذینفع، این نوع اعتبار دیداری (نقدی) می باشد.


فاینانس(اعتبار اسنادی بلند مدت):  در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی باشد معمولاً خریدار از یک موسسه مالی درخواست می کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند.معمولا این تسهیلات بلند مدت است . قرارداد این نوع اعتبارات در صورت وجود خط اعتباری فعال، بین بانک ایرانی و خارجی (اعتبار دهنده) و تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می شود. این تسهیلات بلند مدت بوده و بانک خارجی تا ۸۵٪ مبلغ ژروفرما را به متقاضی برای ژرداخت وجه اسناد گشایش یافته تخصیص می دهد. از نظر فروشنده/ذینفع، این نوع اعتبار دیداری (نقدی) می باشد.

 

ادامه نوشته

فورواردر کیست ؟ شرایط فورواردر .....بازرگانی خارجی .... واردات و صادرات

فورواردر کیست ؟ شرایط فورواردر .....بازرگانی خارجی .... واردات و صادرات
+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 1:50 شماره پست: 168

با کشف قاره امريکا در سال 1492 تجارت جنبه جهانی وسيع تر پيدا نمود و به تدريج مر کز تجارت دنيا از منطقه مديترانه به منطقه اقيانوس اطلس منتقل گرديد . در سده شانزدهم ميلادی فورواردرها يی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند . بعضی از آين فورواردرها يی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند .بعضی از آطن فورواردرها هنوز فعال هستند . در آين سده تحولات زيادی در ايجاد راه ها ، پل ها ، بنادر و انبارهای بزرگ گمرک بوجود آمد که خود کمک زطادی به پيشرفت حمل و نقل نمود.


تعريف فورواردر و جايگاه آن در حمل و نقل شنبه یازدهم دی 1389 17:39

با کشف قاره امريکا در سال 1492 تجارت جنبه جهانی وسيع تر پيدا نمود و به تدريج مر کز تجارت دنيا از منطقه مديترانه به منطقه اقيانوس اطلس منتقل گرديد . در سده شانزدهم ميلادی فورواردرها يی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند . بعضی از آين فورواردرها يی بوجود آمدند که خود بارنامه صادر می کردند .بعضی از آطن فورواردرها هنوز فعال هستند . در آين سده تحولات زيادی در ايجاد راه ها ، پل ها ، بنادر و انبارهای بزرگ گمرک بوجود آمد که خود کمک زطادی به پيشرفت حمل و نقل نمود.

ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM