مشکلات راه آهن و راهکارها (حمل و نقل ؛ ترانزیت , صادرات )دروازه های ریلی سرخس اینچه برون
بسم الله رحیم
از آنجا که مدیریت محترم راه آهن ج.ا.ا در خصوص اصلاح خطوط قدیمی و رفع موانع موجود در ارتقاء صنعت ریلی کمر همت بسته است بیان برخی از مشکلات موجود در دروازه های ریلی کشور ؛ بصورت خلاصه خارج از لطف نیست .
مقدمه :
الف : مسیر ترانزیت از مرز سرخس :
همانگونه که استحضار دارید : بیشترین حجم عملیات واردات و ترانزیت در حمل محمولات از دروازه ریلی سرخس انجام میگردد از آنجا که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1375 در منطقه سرخس به ترکمنستان و از آنجا به آسیای میانه وصل شده بدین ترتیب ایران توانست نبض حمل و نقل زمینی آسیای مرکزی را به راه اندازد، با افتتاح راه آهن بافق به مشهد به طول حدود هزار (1000) کیلومتر در سال 1384 در عمل آسیای میانه هشتصد کیلومتر به خلیج فارس نزدیکتر شد. این خط آهن برای اقتصادی کردن مسیر 2440 کیلومتری خط آهن بندرعباس – تهران – سرخس به آسیای میانه نقش کلیدی داشت.