افزایش نرخ حمل ریلی و توافق با شرکت نفت برای یکسان سازی نرخ حمل ریلی و جاده ای

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت 22:7 شماره پست: 140

چندی پیش توافقی توسط راه آهن ج.ا.ا با شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران صورت گرفت که بر اساس آن نرخ حمل ریلی با واگنهای مخزندار با حمل جاده ای یکسان شود .... و جالب آن که  نرخ اعلام شده عطف به ماسبق هم گردیده و مقرر شده است از سال گذشته کرایه حمل با نرخ توافق شده روز محاسبه و پرداخت گردد...  

 

گفتگوی خبری جناب وزیر راه در نشست خبری

چند سوال :

1- با وجود هزینه های انجام شده در زیرساختهای راه آهن و لزوم توسعه آن که به توسعه پایدار و یکی از ملاکهای توسعه یافتگی کشورها لحاظ میگردد برابری نرخ حمل جاده ای با حمل ریلی که موجب مصرف سوخت بیش از 7 برابری میگردد و افزایش ناوگان جاده ای که زنگ خطر کشتار در جاده ها خواهد شد برای دولت و ملت لازم و ضروریست ؟

2- دلیل موافقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با یکسان سازی کرایه حمل جاده ای و ریلی توجیه پرداخت و افزایش انگیزش و بالابردن نرخ کرایه حمل جاده ای نیست که شاید در تمام بدنه دولت شرکتهای تابعه نیمه خصوصی و شاید خصوصی در ارتباط با بدنه وزارت از آن سود برده شود ؟

3- دیگر دلیل موجود تعادل بخشی در حمل جاده ای میشود به این نکته توجه کرد که بارهای پر سود در مسیرهای پرسود ازآن حمل جاده ای و مسیر های پر زحمت و با کرایه کمتر به راه آهن داده شود ؟

4- اشتباه نشود تعادل در نرخ جاده و ریل بر اساس کیلومتراژ و تناژ بار متعادل گردیده و معمولا کیلومتراژ و دسترسی ریلی از جاده طبعا بیشتر و پر هزینه تر است . این در صورتیست که اکثر نیروگاه ها و انبارهای نفتی کشور به ریل اتصال داشته و از آن بهره میبرند .

5- در سال گذشته بیش از 70 درصد حمل محمولات نفتی که امکان حمل با ریل را داشته است با حمل و نقل جاده ای انجام شده است ....

7- آیا یکسان سازی نرخ حمل ریل و جاده در مسیر های مختلف با کیلومتراژ و وزن محسوب یا حقیقی به نفع راه آهن ج.ا.ا بوده است  یا نوعی مسکن مدیریتی خواهد بود برای جذب منابع برای مصرف در امورات وابسطه ؟؟؟؟؟؟

8- آیا بالابردن نرخ حمل ریلی با وجود زیرساختهای بهینه گرایانه دولت و سود ملی موجب خروج بار و حمل ریلی از راه آهن نخواهد شد ؟ در آینده

9- آیا محاسبه حق دسترسی در مسیرهای مختلف موجب اختلاف نظر از سوی مالکین برای جذب بارهای با در آمد بالاتر نخواهد شد و این مشکل زمینه ساز اختلاف و ناهماهنگی گسترده در سیرو حرکت و مدیریت واگنها نمیشود ؟

10 - و دهم اینکه آیا بالابردن ابتدائی نرخ حمل ریلی و بعد عنوان کردن ارائه تخفیف برای جذب بار موجب رانت در راه آهن برای مدیران وابسطه به شرکتهای بوجود آمده که در راه آهن دارای نفوذ بوده اند نمیشود ؟چرا که تجار دیگر به دلیل نداشتن این رانت روی از راه آهن برخواهند گرداند و دست دلالان و واسطه گری باز خواهد شد ؟

11 - یازدهمین سوال به بهانه گفتگوی خبری جناب وزیر راه در نشست خبری : آیا شفافیت در کشور در تمام زمینه ها جلوگیری کننده از رانت دولتی که کشور را خفه کرده است نخواهد شد ....

و آیا رئیس جمهور محترم ..... و هزاران آیای دیگر که به مصلحت نیست ...... در پایان مقصود چند پرسش بود و همفکری فردی کوچک در حمل و نقل ریلی کشور ..... بیشتر درد دل

در پناه حق