در ابتدای قرن هيجدهم فورواردرها شروع به جمع آوری کالا از صاحبان انها به قصد حمل به مقصد نهاطی نمودند و فعاليتهای گستردهای در اين زمينه ها به عمل آوردند .در اين زمان فورواردرها شروع به خرد بيمه نمودند و خدمات انها تا حدودی جهت صاحبان کالا مشخص گرديد در ضمن خدمات بانکی را که قبلاً انجام می دادند تقرطباً رها ساختند اختراع کشتی های تجاری و لوکومتيو (اولين کشتی بخار به وسيله فولتون در سال 1817 و اولين لوکومتيو به وسيله Trevithick درسال 1802 ساخته شد)، باعث تحول عمده ای در امر حمل و نقل و رشد هرچه بيشتر فورواردرها گرديد.

توسعه خطوط آهن در اروپا در سال های 1830 تا1870 و در سال های بعد در ساير نقاط دنيا از ديگر اقداماتی بود که باعث توسعه حمل و نقل و فعال تر شدن فورواردرها گرديد . توسعه راه آهنکه در اين زمينه عمده ترين وسيله زمينی حمل کالا بود باعث شد که نرخ حمل بار با راه آهن برابر يک دهم نرخ حمل ابر با گاری شود .در اين اثنا رقابت شديدی بين راه آهن و خطوط کشتيرانی بوجود آمد که موجب پايين آمدن نرخ حمل و نقل کالا گرديد .دراين دوره فورواردرها جای خاصی در اقتصاد کشورها احراز نمودند و در زمينه ارائه نرخ های مناسب تخصص يافتند.

 

واژه فورواردر Forwarder از مصدرForward و دارای معانی متعددی می باشد وليکن در صنعت حمل و نقل مفهوم خاصی به خود گرفته است و به شخص و فعاليتی خاص اطلاق می گردد که در عين حال طيف وسيعی را در بر ميگيرد و شايد به همين دليل گستردگی ، تعريف مشخصی از آن ارائه نگرديده است .

در فرهنگ علوم اقتصادی تاليف دکتر منوچهر فرهنگ Forwarder يا Forwarding Agent به قرار ذيل معنی و تعريف شده :

((نماينده حمل و نقل ، متصدی حمل و نقل ، صادر کننده و يا حمل کننده کالای تجاری ، شخص يا موسسه انتفاعی که وظيفه اش جمع آوری مال التجاره و فرستادن آن طبق دستور به مقصد معين است )).

دکتر عباس آريان پور کاشانی در فرهنگ دانشگاهی چاپ ششم Forwarding Agent را ((حق العمل کار حمل کالا)) مهنی نموده است و يکی از تعاريف مصدر Forward را به قرار ذيل بدست می دهد:

"فرستادن ، رساندن ، حمل و نقل کردن ، پيش بردن ، جلو انداختن ، کمک کردن ، پيشرفت کردن ، جلو بردن ".

در قوانين بعضی کشورها ماننند آلمان فوروارد تعريف و وظايف آن مشخص شده است در حالی که در بسياری کشورها تعريف قانونی از فوروارد ر تعارطف مختلفی به شرح ذيل به عمل آمده است:

1. فورواردر عبارت است از شخصی که چگونگی حمل کالا را از طرف مشتری خود طراحی می نمآيد . بدون اين که خود الزاماً نقش حمل کننده را داشته باشد .در کشورهای مختلف با اسامی مختلف مانند نماينده ، متصدی حمل و نقل ، فورواردر و غيره ناميده می شود ولی نقش هماهنگی و طراحی او در سطح بين المللی مورد قبول واقع شده است

2. ساز مان فيتا با توجه به تفاوت در سيستم های مختلف حقوقی کشورها فورواردر را بر اساس وظايف محوله به شرح ذيل تعريف نموده است .

- فورواردر کسی است که کليه سئوالات صاحب کالا را در زمينه حمل کالا پاسخ می گويد و سعی نمايد کالا را در سريع ترين زمان و با امنيت کامل به مقصد برساند.

- شبکه وسيع نمايندگان فورواردر در دنيا و کارگزاران آنها باعث می شود فورواردر بتواند بهترين و ساده ترين مسير حمل را تعيين و در ارتباط با پرداخت بهای کالا نيز خدماتی ارائه نمايد .

- فورواردر به عنوان متخصص حمل و نقل روش های مختلف حمل مر کب را مورد بهره برداری قرار می دهد و در رابطه با تشريفات اداری اداری و تهيه اسناد اقدامات لازم را معمول می دارد .

- فورواردر با بهره گيری از امکانات توزيعی که در اختيار دارد و با توجه به اطلاعاتی که از حمل و نقل داخلی و بين المللی دارد مشاور مناسبی برای آنها ايجاد نمايد.))

بنابراين براساس تعرطف سازمان فياتا فورواردر کسی است که بتواند وظايف فوق را انجام دهد

وظایف مدیر بازرگانی در کل چیست ؟ و شرح وظایف و اختیارات یک مدیر بازرگانی

+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 1:43 شماره پست: 167

تعریف

مدیر بازرگانی از سوی مدیر عامل برگزیده می شود و عهده دار مواردی مانند انجام امور مربوط به مدیریت کارکنان و پرسنل واحد بازرگانی که عموما شامل قسمت های فروش، خرید و تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری می گردد می باشد. همچنین تعیین خط مشی سازمان در زمینه های فروش، اقدام جهت تحلیل بازار و انتخاب بازارهای هدف، عقد قراردادهای بازرگانی، بررسی بازار مصرف تولیدات سازمان از جمله وظایف و مسئولیت های روتین مدیر بازرگانی می باشد.

شرایط عمومی.................................. ادامه مطلب


تعریف

مدیر بازرگانی از سوی مدیر عامل برگزیده می شود و عهده دار مواردی مانند انجام امور مربوط به مدیریت کارکنان و پرسنل واحد بازرگانی که عموما شامل قسمت های فروش، خرید و تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری می گردد می باشد. همچنین تعیین خط مشی سازمان در زمینه های فروش، اقدام جهت تحلیل بازار و انتخاب بازارهای هدف، عقد قراردادهای بازرگانی، بررسی بازار مصرف تولیدات سازمان از جمله وظایف و مسئولیت های روتین مدیر بازرگانی می باشد.

شرایط عمومی

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی مناسب می باشد. طبیعتا مناسب ترین تحصیلات برای این سمت مدیریت بازرگانی می باشد اما مدارک تحصیلی مدیریتی دیگر مانند مدیریت، مدیریت صنعتی، مدیریت اجرایی MBA ، مهندسی صنایع و غیره نیز درصورت داشتن سابقه کاری در این پست مناسب می باشند.

.

حداقل سابقه مورد نیاز جهت انتخاب مدیر واحد بازرگانی برای یک سازمان بین هفت تا ده سال می باشد که البته این زمان و این سابقه کار با توجه به سازمان و شرایط آن متفاوت می باشد.

مهارت ها و توانایی ها

اول داشتن استعداد و دوم قدرت چانه زنی به اندازه یک وکیل کار کشته .....برای جذب صاحبان کالا و مشتریان

این جمله ای بدیهی است اما باید گفته شود که مدیر بازرگانی بایستی توانایی مدیریت واحد بازرگانی یک سازمان را داشته باشد. جهت انجام صحیح و کارآمد این وظیفه مهم، او بایستی با اصول مدیریت، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، تحقیق بازار، بازاریابی و دیگر روش های و تکنیک های مدیریتی آشنا بوده و حتی به این روش ها مسلط نیز باشد.

از تکنولوژی و قابلیت های فنی شرکت، راهکارهای علمی و نوین مدیریت شناخت کافی داشته باشد و توانائی بالا در برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی، تصمیم گیری و کنترل فعالیت های مختلف واحد بازرگانی همسو با سیاست گذاریها و اهداف خرد و کلان شرکت از ویژگی های بایسته او باشد.

داشتن آگاهی کافی در مورد سیستم های بازاریابی، تکنیک های فروش و روش های تأمین، تدارکات و خرید، مسائل مربوط به عقد قراردادهای فروش و خرید و نکات حقوقی آن ها، قوانین تجارت و همچنین دیگر قوانین مرتبط برای متصدی پست مدیریت بازرگانی ضروری می باشد.

دیگر موارد عبارت اند از

آشنایی کامل با اصول مدیریت وسرپرستی افراد

آشنایی کامل با مسائل مربوط به فروش داخلی وخارجی

توانایی تهیه گزارش های متنوع در مورد حوزه امور فروش شرکت

توانایی شناسایی بازارهای موجود و جدید صادراتی از طریق بررسی و مطالعه بازارهای جهانی

داشتن قوه ابتکار و خلاقیت و طراحی راه حل های نوآورانه در مواجهه با مسائل تجربه نشده و جدید

توانایی کار با کامپیوتر

توانایی ایجاد ارتباط با نهادها و دستگاه های دولتی و موسسات خصوصی در جهت پیشبرد امور

آشنایی با اینترنت

آشنایی با تجارت الکترونیک

آشنائی کامل با مقررات و قوانین مربوط به امور تجارت

توانائی تماس و ارتباط با قسمت ها و واحدهای مختلف در شرکت و سازمان های خارج از شرکت جهت انجام وظایف جاری

توانائی تهیه گزارشات و آمارهای مرتبط با مدیریت

آشنائی کامل با زبان انگلیسی در زمینه امور تجاری و بازرگانی

 

اختیارات

امضاء قراردادها، چک ها و اسناد بهادار و اوراق تعهدآور و مکاتبات خارجی شرکت در صورت تفویض از سوی مدیرعامل از جمله اختیارات مدیر بازرگانی می باشد

مصاحبه و استخدام نیروهای واحد بازرگانی، ارزیابی عملکرد آن ها، انجام تشویق و تنبیه پرسنل از دیگر اختیارات مدیر بازرگانی می باشد.

 

مسئولیت ها و وظایف

مدیر بازرگانی بایستی گزارش های دوره ای از عملکرد سازمان را در بخش فروش تهیه و ارائه نماید. وی باید در خصوص سیاست های کلان شرکت، اهداف تجاری سازمان و برنامه های استراتژیک در بخش فروش را از مدیریت عامل دریافت کرده و جهت تبدیل آنها به پروژه های اجرایی و برنامه هایعملیاتی برای اجرا و دستیابی به اهداف تعیین شده، کوشش لازم را بنماید.

مدیر بازرگانی بایستی روحیه و رویکرد برآوردن خواسته های مشتریان و کسب رضایت مشتریان را در سازمان ایجاد کند.

شرح وظایف

کنترل و نظارت بر نحوه انجام خریدهای شرکت در چارچوب مقررات و آئین نامه های معاملات

مراجعه و تماس با مؤسسات، ‌شرکت ها و کارخانجات در رابطه با تأمین نیازهای شرکت

دریافت و بررسی آمار و اطلاعات میزان فروش و بررسی علل نوسانات صعودی و نزولی آن و انجام اقدامات مقتضی

هماهنگی با واحد برنامه ریزی به منظور اطلاع از توان موجود و ‌ظرفیت خالی شرکت جهت توسعه فعالیت های بازاریابی، ‌تحویل به موقع قراردادهای جاری، تدوین برنامه کلان تولید سالیانه

انتقال اطلاعات قراردادهای عقد شده به واحدهای مرتبط

مذاکره با مشتریان و تأمین کنندگان و تهیه پیش نویس قراردادهای فروش و خرید و ارائه به مدیریت عامل جهت بررسی و تأیید

حصول اطمینان از کفایت و صحیح بودن اطلاعات خرید برای کلیه اقدام درخواستی مانند مواد اولیه،‌ قطعات یدکی و

جمع آوری اطلاعات مؤثر و مفید و ارائه به مدیران واحدها جهت الگوبرداری از بهترین ها

نظارت بر کار افراد تحت مدیریت و ارائه رهنمودهای لازم به آنها

شرکت در جلسات مدیران و شنیدن و دریافت گزارش ها و پاسخگوئی به پرسش ها در رابطه با امور بازرگانی

ارزیابی کارآئی، خلاقیت و انضباط افراد تحت مدیریت و اقدام لازم دراین خصوص

هماهنگی و همکاری بامدیریت تضمین کیفیت درجهت افزایش کیفیت محصولات، تطابق قراردادها و محصولات مربوطه با نیازها، نظرات و الزامات

تهیه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز سازمان با هماهنگی مدیران

شناسایی رقبا در بازارهای صنعتی داخل و خارج کشور و بازاریابی متناسب جهت محصولات و قطعات جدید

بازاریابی، تبلیغات، معرفی سازمان در بازارهای صنعتی و تبلیغات توانمندی های سازمان برای عرضه ی بیشتر محصولات

ارزیابی پیمانکاران فرعی سازمان و طراحی برنامه های مناسب برای ارتقاء آن ها

دریافت دقیق داده های خرید از واحد درخواست کننده جهت تطابق کامل خرید با درخواست ارائه شده

گزارشی از فعالیت انجام شده به همراه تجزیه و تحلیل لازم در پایان هر ماه به مدیر عامل

ارائه سفارشات و زمان درخواست شده از سوی مشتری به واحد تولید و برنامه ریزی تولید و پیگیری ارسال محموله ها در زمان های درخواستی

نظارت بر روند خرید ملزومات، مواد اولیه، لوازم یدکی و مصرفی و دیگر تجهیزات و ابزارآلات

عقد قراردادها شامل مذاکره با مشتریان و تهیه پیش نویس قرارداد فیمابین، عقدقرارداد و انتقال کلیه اطلاعات آن به واحدهای مرتبط درسازمان، انتقال متمم قرارداد به کارشناس فروش و لحاظ نمودن آن در قرارداد جاری، اعلام عقد قراداد به کارشناس فروش جهت ارائه به واحد برنامه ریزی، نظارت بر انجام فعالیت های بازنگری قراردادهای فروش محصول

تهیه، تدوین و به روزآوری شرح وظایف پرسنل واحد بازرگانی

ارزیابی پرسنل در راستای اجرای صحیح نظام ارزیابی پرسنل

پیش بینی مراحل گشایش اعتبار،حمل و ترخیص کالا به منظور در نظر گرفتن آن ها در برنامه سفارش کالا

انجام محاسبات لازم به منظور تعیین ارز مورد نیاز خرید کالاهای خارجی

 

استاندارد آموزشی

حتی در صورتی که مدیر بازرگانی انتخاب و منصوب شده، دارای کلیه مهارت های مندرج در بالا باشد باز هم نیاز به گذراندن برخی دوره های آموزشی را دارد. آموزش دیدن و همچنین یادگیری، فرآیندی مداوم و پیوسته است. در زیرفهرست دوره های آموزشی ضروری برای متصدی شغل مدیریت بازرگانی یک سازمان ارائه خواهدشد.

برون سپاری

مدیریت خرید

سیستم سنجش رضایت مشتری

مدیریت برند و برندسازی

قوانین روز واردات و صادرات

الگوبرداری از بهترین ها

اصول و فنون مذاکره موفق

آشنائی با محصولات شرکت

مدیریت ارتباط با مشتری

روش های بازاریابی

روش های تحلیل بازار

تبلیغات

اصطلاحات بین المللی بازرگانی اینکوترمز

سیستم های اطلاعات مدیریت

هوش تجاری

مدیریت منابع انسانی

مدیریت استراتژیک

اصول مدیریت

مدیریت بحران

روش های کاهش هزینه

برنامه ریزی، مدیریت و کنترل پروژه

کار تیمی

فنون اداره موثر جلسات

مدیریت بهره وری

آشنائی با کامپیوتر

مدیریت دانش

مدیریت زنجیره تأمین

مدیریت تکنولوژی

فن آوری اطلاعات

تفکر سیستمی

لجستیک

هزینه های کیفیت

رویکرد فرآیندی