مشکلات حمل و نقل از دروازه ریلی اینچه برون :

+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۳ ساعت 13:38 شماره پست: 173

مشکلات حمل و نقل از دروازه ریلی اینچه برون :

با توجه به مشکلات موجود در میزان حمل و ظرفیت خطوط اداره کل راه آهن شمال و شیب و فراز و معظلات نیروی کشش در منطقه پل سفید تا فیروز کوه و مشکلات استفاده از فضای گاباریت واگنهای روسی در خطوط راه آهن شمال و مدیریت و رهبری بر سیرو حرکت و تک خطه بودن و نبود ظرفیت خالی عملا طرح استفاده از فضای ترانزیت از این دروازه ریلی را با مشکل مواجح نموده است .

بر اساس تحقیقات انجام شده ظرفیت حمل ریلی با توجه به افزایش تناژ حمل در مسیر فیروزکوه به پل سفید که از 900 تن به 1300 تن با دوبله و سوبله نمودن دیزل ها و تامین ترمز انجام میشود به نظر ظرفیت خطوط راه آهن شمال از یک میلیون تن در سال بتواند به 1500 هزار تن در سال افزایش یابد که این موضوع با اتصال خط آهن شمال به اینچه برون مشکلات زیادی را در آینده پیشروی راه آهن ج.ا.ا قرار خواهد داد .

دوم اینکه با اتصال و جذب محمولات ترانزیتی موجود در بندر امیرآباد و نیاز به سوخت در فصول سرد سال و اولویت بندی حمل نفت کوره برای نیروگاه نکا و پروژه های پیشرو برای حمل مواد معدنی این مسیر را در آینده ای نزدیک پر مخاطره تر خواهد کرد و برای دیگر صاحبان کالا عدم صرفه و صلاح را در پی خواهد داشت .

یادآور میشوم مسیر راه آهن شمال مربوط به رضا شاه  بوده و با وجود مرمت و بازسازی آن در کل شبکه و تونل ها و پل های مسیر در حال گمانه زنی و احتیاط واجب .....احتمال سوانح را بلا خواهد برد .

یکی دیگر از مشکلات روز پروژه ملی راه آهن اینچه برون و اتصال آن به گرگان و خط طلائی راه ابریشم موضوع مدیریت بر شبکه و دیدگاه منطقی و حرفه ای و عزم جهادی برای استفاده و بالا بردن ظرفیت و حتی توان مسیر خواهد بود .

ایجاد پایانه های تخلیه و بارگیری در اینچه برون نیز با وجود کم کردن بعد مسافت هزینه های را هم در بر خواهد داشت و موضوعات گمرکات و تلف شدن بار را هم میبایست در نظر گرفت

فرهاد فوشنجانی