فصل هفتم

 

حرکت قطارها با دستگاه

ميله راهنما

 

 

ماده72 -  حرکت قطارها با دستگاه ميله راهنما

1-72  : اجازه حرکت قطارها در ايستگاههاي محور شمال به  جاي پروانه راه آزاد از ميله راهنما استفاده مي شود، سيستم ميله راهنما اجازه نمي دهد در آن واحد بيش از يک قطار در خط بين دو ايستگاه حرکت داده شود و اين امر بدينوسيله تامين مي گردد که لکوموتيوران اجازه ندارد قطار را وارد قطعه خطي نمايد مگر اينکه متصدي ترافيک ايستگاه ميله راهنماي مربوط به همان قطعه را ارائه نمايد و از طرف ديگر از دستگاه فقط مي توان يک ميله خارج نمود . آنهم با موافقت متصدي ترافيک ايستگاه طرف مقابل که پس از مذاکرات تلفني بوسيله فرستادن جريان برق به دستگاه ايستگاه فرستنده قطار موافقت خود را اعلام مي دارد زيرا بدون جريان برق که بايد از ايستگاه ديگر فرستاده شود بيرون آوردن ميله از دستگاه غير ممکن است.

2-72:شرح مختصر دستگاه ميله راهنما:

دستگاه ميله راهنما عبارت از جعبه ميله راهنما و متعلقات آن مي باشد كه در چند سري با حرف لاتين مشخص گرديده و در داخل جعبه تعدادي ميله قرار دارد كه ميله ها در شکافهاي مخصوص که در ديوار جعبه قرارداده ميشودو براي نشان دادن جريان برق در دستگاه يک عدد آمپر متر قرار داده شده است ساختمان ميله هاي هر سري باهم متشابه ولي با سريهاي ديگر متفاوت مي باشند بطوريکه نميتوان بجاي يکديگر به کار گرفته شود روي ميله هااسم ايستگاههاي طرفين حک وعلاوه بر آن داراي شماره ترتيب نيز مي باشد. اداره ارتباط موظف است که هميشه در خوانا بودن اين اسامي و شماره ها اقدام نمايد.

3-72 : ميله راهنما که از جعبه خارج شده وبه راننده تحويل مي شود براي اعزام قطار به ايستگاه مجاور بمنزله پروانه راه آزاد مي باشد.

4- 72 : تلفن جهت مذاکرات متصدي ترافيک ايستگاههاي مجاور در موضوعات مربوطه به راه آزاد و موافقت به وسيله دستگاه براي خروج ميله هاي راهنما بکار مي رود.

ماده 73- طرز کار دستگاه ميله راهنماو نحوه اعزام وقبول وسائط نقليه ريلي

دستگاه ميله راهنما يکدستگاه الکترومكانيكي است بطوريکه در آن واحد بيش از يک ميله نمي توان از آن خارج نمود.

1-73: متصدي ترافيک ايستگاه اعزام كننده پس از موافقت کنترل با اعزام وسيله نقليه ريلي بوسله تلفن مشخصات آنرا به ايستگاه قبول كننده مخابره و تقاضاي راه آزاد براي اعزام را مي نمايد.

2-73: متصدي ترافيک ايستگاه قبول كننده در صورت موافقت با قبول وسيله نقليه جريان برق را به سمتايستگاه  اعزام كننده انتقال مي نمايدو متصدي ترافيک ايستگاه اعزام كننده مي تواند فقط يک ميله از دستگاه خارج نمايد.

3-73: متصدي ترافيک ايسستگاه اعزام كننده به محض مشاهده جريان برق که عقربه آمپرمتر آنرا نشان مي دهد بايدبلافاصله ميله را تازمان برقراري جريان از دستگاه خارج نمايد.درغيراينصورت  جريان برق قطع و دستگاه قفل مي گرددوميله اي ازدستگاه خارج نخواهدشدولازم است مجدداٌ عمليات تكرارگردد.

4-73:راننده وسيله نقليه ريلي يا رئيس قطار که بايستگاه قبول كننده وارد شده ميله را به متصدي ترافيک تسليم و مشاراليه ميله را در دستگاه قرارداده و متصدي ترافيک ايستگاه اعزام كننده را مطلع مي نمايد در اين موقع دستگاههاي طرفين آزاد خواهد بود.

ماده 74- دستگاههای  ميله راهنما شرايط زير را تامين مي نمايد.

1-74: دستگاهها مستقلاً بدون جريان برق که از ايستگاه ديگر بايد داده شود کار نخواهد کرد.

2-74: از دو دستگاه که از يکسري و در طرفين يک قطعه قرار دارند فقط يک ميله مي توان خارج نمود و بيرون آوردن ميله ديگري ممکن نمي باشد.

3-74: خارج نمودن ميله راهنما فقط با موافقت ايستگاه طرف مقابل پس از فرستادن جريان برق در دستگاه ممکن مي باشد. 

ماده 75: پلمپ نمودن دستگاه ميله راهنما

دستگاه ميله راهنما در صورتي حرکت وسائط نقليه ريلي را ميسر مينمايد که معيوب نباشد و براي عمل كرد صحيح دستگاه و جلوگيري از آسيب ديدن متعلقات حساس آن بايددريچه جعبه ميله راهنما پلمپ و ساير متعلقات و سيمکشيهاي دستگاه بايد پوشيده و در دسترس نباشد.

ماده 76: خرابي دستگاه ميله راهنما

خرابي دستگاه ميله راهنما در مواردي است که معايب زير حاصل شود:

1-76: عدم امكان خارج ياواردنمودن ميله راهنما ازدستگاه

2-76: کمبود يک ميله از دو دستگاه يک قطعه خط بعلت مفقود شدن يا به علت گذارده نشدن آن در جاي خود.

3-76: فقدان پلمپ دستگاه يا ركتي فاير.

4-76: حرکت کردن عقربه آمپر يا صدا کردن زنگ تلفن در غير موقع بدون  اينکه جريان برق از ايستگاه مجاور فرستاده شده باشد و يا واضح نبودن صداي زنگ در اثر عيب بعضي از متعلقات آن.

5-76: خرابي داخلي در سيستم الكترومكانيكي دستگاه.

6-76: بردن ميله راهنما به ايستگاه بعدي در موارد بالا و استفاده از سيستم ميله راهنما اکيداً ممنوع است.

ماده 77- حرکت قطارها با ميله راهنما

1-77: مذاکرات تلفني درخصوص حرکت وسائط نقليه ريلي و برداشتن ميله از دستگاه و تحويل آن به راننده وسيله نقليه يا رئيس قطار و تحويل گرفتن ميله و نصب آن در دستگاه منحصراً بايد بوسيله مسئول وقت ايستگاه انجام شود.

2-77: اجازه ورود وسائط نقليه ريلي به بلاک بين دو ايستگاه عبارت از ميله ايست که مربوط به دستگاه همان بلاک باشد.

3-77: مسئول وقت ايستگاه موظف است شماره ميله را که از دستگاه بر مي دارد در گراف ( دفتر راه آزاد ) ثبت و پس از اطلاع به ايستگاه قبول کننده وسيله نقليه آنرا به راننده وسيله نقليه تحويل نمايد.

4-77: درايستگاههاي تشکيلاتي ميله راهنما بوسيله رئيس قطار به لکوموتيوران تحويل خواهد شد، رئيس قطار و لکوموتيوران که ميله را دريافت مي دارند موظفند بررسي و اطمينان حاصل کنند که ميله مربوط به بلاک همان سمتي است که قطار بايستي حرکت نمايد.

5-77:راننده وسيله نقليه ريلي پس از ورود کامل به ايستگاه موظف است ميله راهنما را به مسئول وقت ايستگاهي که به آنجا وارد شده است تحويل نمايد.

6-77: مسئول وقت ايستگاهي که قطار به آنجا رسيده است موظف است به وضعيت قطار رسيدگي و اطمينان حاصل نمايد که قطار کامل بوده و علامت انتهائي آن را مشاهده و دگاژ شده باشد و ميله راهنما متعلق به قطعه خط طي شده باشد سپس ميله را بجاي خود قرار دهد.

7-77: چنانچه قطار بدون توقف از ايستگاهي بايد عبور نمايد ميله راهنما به حلقه مخصوص نصب مي شود و با آن حلقه که گرفتن آن در حال حرکت آسان است توسط مسئول وقت ايستگاه مزبور به لکوموتيوران داده مي شود.

ماده 78- عمليات زير اکيداً ممنوع است.

1-78: تقاضاي خارج نمودن ميله راهنما از دستگاه قبل از آماده شدن قطار باستثناي مواردي که قطار بايد بدون توقف عبور نمايد.

2-78: قرار ندادن ميله هاي مورد استفاده در دستگاه.

3-78: همراه بردن ميله از ايستگاه مقصد ميله به ايستگاه ديگر.

4-78: خارج نمودن دو ميله از هر دو دستگاه به منظور اعزام دو وسيله نقليه به طور همرمان به دوجهت مخالف براي احتراز از اشتباه و عوض شدن ميله ها.

5-78: در مواقع تلاقي ، گرفتن ميله از وسيله نقليه اي که وارد شده و دادن آن به وسيله نقليه ديگرکه به همان قطعه حرکت مي نمايد بدون اينکه آنرا به دستگاه نصب و از دستگاه ميله ديگري خارج نمايند.

6-78: اعزام وسيله نقليه ريلي با ميله ايکه متعلق به آن بلاك نباشد.

7-78: استفاده از دستگاه ميله راهنما براي حرکت وسا ئط نقليه ريلي در موقع تعمير و جابجا کردن و عوض کردن دستگاه

ماده 79- عمليات اعزام وقبول وسائط نقليه ريلي.

1-79:جهت اعزام وسيله نقليه بين دو ايستگاه که به دستگاه ميله مجهز است مسئول وقت ايستگاه موظف است کليه عمليات و مقررات مربوطه به سيستم حرکت قطار را با جواز راه آزاد انجام داده و فقط بجاي صدور پروانه راه آزاد پس از موافقت ايستگاه مقابل و خارج کردن يک عدد ميله از دستگاه آنرا به راننده وسائط نقليه ريلي و يا رئيس قطار تحويل خواهد داد شماره اين ميله بايستي در ستون مخصوص گراف ( دفتر راه آزاد ) ايستگاه اعزام کننده و قبول کننده ثبت گردد.

2-79: ايستگاه قبول کننده قطار موظف است طبق مقررات قبول قطار با سيستم جواز راه آزاد قطار را قبول و پس از موافقت از سوزنبان مربوط در دفتر امضاء سوزنبان با ذکر خط قبولي امضاء اخذ نمايد.

3-79: سوزنبان موظف است بلافاصله به محل سوزن مربوطه رفته و پس از تنظيم مسير سوزن به خط قبولي سيمافور را بحالت آزاد در آورده و با ارائه علامت سبز منتظر ورودوسيله نقليه  باشد.

4-79:رانندگان وسائط نقليه  مجاز نمي باشند با وجود آزاد بودن سيمافور در صورتيکه علامت سبز سوزنبان را مشاهده ننمايد از سيمافور عبور نمايد.

ماده 80: انصراف از حرکت قطار

در مواردي که اعزام وسائط نقليه ريلي  به هر دليليمنتفي گردد مسئول وقت ايستگاه فرستنده بايد فوراً ميله را پس گرفته و دوباره در دستگاه نصب و با تلفن ايستگاه قبول كننده را آگاه و مراتب را در گراف ( دفتر راه آزاد ) ثبت و کنترل مربوطه را نيز مطلع نمايد.

ماده 81- حرکت قطارها به هنگام خرابي ميله راهنما

در مواردي که دستگاه ميله راهنما  معيوب شود مسئول وقت ايستگاه به  محض اطلاع از معيوب شدن دستگاه ميله راهنما مراتب را در دفتر خرابي و تعمير دستگاهها ثبت و بوسيله تلفنگرام به کنترل اطلاع مي دهد، کنترل مراتب را در دفتر گزارش درج و چنانچه بلاك آزاد باشد به ايستگاههاي مربوطه که دستگاهشان خراب شده بوسيله تلفنگرام اجازه مي دهد که با استفاده از سيستم پروانه راه آزاد وسائط نقليه راقبول يا اعزام نمايند كه متن آن به شرح زير مي باشد .

آخرين وسيله نقليه وارده از طرف شما، شماره ..... و آخرين وسيله اعزامي به سوي شما، شماره ..... بوده تعداد ميله در دستگاهها ..... عدد لذا ارتباط تلفني برقرار شود مسئول وقت ايستگاه طرف مقابل پس از رسيدگي و اطمينان از اينکه تعداد ميله هاي ايستگاه ديگر طبق تلفنگرام خود ايستگاه محموعاً زوج و سي عدد است تلفنگرام زير را از طريق کنترل مخابره مي نمايد. آخرين وسيله نقليه وارده شماره ...... آخرين قطار اعزامي ..... شماره ..... تعداد ميله در دستگاه ..... عدد راه آزاد.

                                                                                                                        امضاء

پس از مبادله مخابرات فوق کنترل دستور زير را راجع به بستن دستگاه ميله راهنما و برقراري روابط تلفني از سيم کنترل به هر دو ايستگاه مخابره مي نمايد.

دستور شماره ...

( نظر به خرابي دستگاه ميله راهنما در بلاك بين ايستگاههاي ..... و ..... از ساعت ..... حرکت قطارها با استفاده از سيستم پروانه راه آزاد و سيم کنترل و رعايت مقررات مربوطه به حرکت قطارها اجرا مي شود امضاء .... )

از آن ساعت ايستگاههائيکه دستگاه ميله راهنماي آنها خراب شده حرکت قطارها را با پروانه راه آزاد طبق مقررات و صدور حکم احتياط مبني بر خرابي دستگاه ميله راهنما انجام مي دهند.به محض اين که دستگاه ميله راهنما مرمت و در سرويس بهره برداري قرار گرفت ايستگاه تلفنگرام زير را توسط کنترل به ايستگاه مجاور مخابره مي نمايد.

مرمت دستگاه ميله راهنما در ساعت ..... خاتمه يافته آخرين وسيله نقليه وارده از ايستگاه شما ، شماره ..... و آخرين وسيله نقليه اعزامي به طرف آن ايستگاه شماره ...... دستگاه ميله راهنما از اين ساعت مي تواند مورد استفاده واقع شود.                                                                               امضاء

کنترل پس از رسيدگي و اطمينان از اينکه راه آزاد است به ايستگاههاي طرفين قطعه خط دستور زير را مخابره مي نمايد.

دستور شماره

دستگاه ميله راهنما بين ايستگاههاي ...... و ...... مجددا در سرويس بهره برداري قرار گرفته لذا حکم شماره .....   ...... موضوع ....... ....... از ساعت ......لغوو حرکت وسائط نقليه ريلي به وسيله دستگاه ميله راهنما برقرار مي شود.

                                                                                                            امضاء

مسئولين وقت ايستگاهها پس از حصول اطمينان از آزاد شدن مسير  تلفنگرامي به شرح زير را به يکديگر مخابره مي نمايند.

درسرويس قرار گرفتن دستگاه ميله راهنما در دفتر معاينه دستگاههاي علائم بازرسي ايستگاه ثبت و حرکت وسائط نقليه ريلي  به وسيله ميله راهنما انجام خواهد شد.

ماده 82- مفقود شدن ميله راهنما

مسئول وقت ايستگاهي که متوجه مفقود شدن ميله راهنماگرديد عيناً مشابه معيوب شدن دستگاه اقدام مي نمايد با اين تفاوت که در تلفنگرام مربوط به مفقود شدن دستگاه ميله راهنما ذکر نمايد ( بعلت مفقود شدن ميله راهنما شماره ...... ) ودرصورت عدم برقراري ارتباط  با کنترل و براي راه اندازي مجدد با دستگاه ميله راهنما مسئول وقت ايستگاه بايد فوراً به مکانيسين مخصوص دستگاه مراجعه يا اطلاع دهد که يک ميله ديگر از دستگاه خارج و ميله مزبور بايد تا پيدا شدن ميله مفقود شده نزد مسئول ايستگاه حفظ شده و مراتب را به مکانيسين اطلاع مي دهد تا هر دو ميله را به دستگاه نصب نمايد و مراتب را نيز در دفتر کنترل دستگاههاي ميله با ذكر شماره ميله مفقود شده و ميله برداشته شده ثبت و صورتمجلس نيز بامضاي مسئول وقت ايستگاه و مکانيسين تعميرات تنظيم مي گردد.ودر غير اينصورت تا آماده به كار شدن مجدد دستگاهبرابر مقررات مربوطه از سيستم پروانه راه آزاد جهت ترددوسائط نقليه استفاده مي گردد. 

ماده 83- تعديل تعداد ميله هاي راهنما بدون تعطيل نمودن دستگاه ميله راهنما

1-83: کليه مسئولين وقت ايستگاهها بايد مراقبت نمايند که تعداد ميله در هر دستگاه بهيچوجه کمتر از 5 عدد نباشد و اگر در اثر وضعيت حرکت وسائط نقليه ريلي تعداد ميله دستگاهي به تعداد5 عدد تقليل يابد مسئول وقت ايستگاه با يداداره ارتباط را مطلع سازد ومامور اداره مربوطه وظيفه دارد به موقع در دستگاههائي که ميله ها در آنها جمع شده است حاضر و پلمپ دستگاه را در حضور مسئول وقت ايستگاه باز وبه تعداد لازم ميله ها رااز دستگاه خارج نمايدو ضمناً مواظب باشد که در دو دستگاه طرفين بلاك تعداد ميله باقي مانده زوج باشد و به اتفاق مسئول وقت ايستگاه  دفتر بازديد دستگاههاي ميله با ذکر شماره هاي ميله درج گردد و ميله هاي خارج شده بايد در جعبه در بسته به مهر ايستگاه ممهورشده باشد و بايستگاه ديگر حمل و در حضور مسئول وقت ايستگاه مفتوح و در دستگاه جا داده شود. قراردادن ميله ها در دستگاه بايد با ذکر شماره آنها در دفتر بازديد دستگاههاي ميله درج و بامضاي مسئول وقت ايستگاه ومامور اداره ارتباط برسد.

2-83: حرکت وسائط نقليه در مواردي که دستگاه ميله راهنما و ارتباط کنترل هر دو خراب شده باشد به وسيله ارتباط تلفني بدون مداخله کنترل طبق مقررات سيستم پروانه راه آزاد انجام و چنانچه کليه وسائل ارتباطي قطع شده باشد حرکت وسائط نقليه ريلي بايد طبق مقررات مربوط به قطع ارتباط انجام شود.

3-83: در مواردي که فقط وسيله ارتباط با کنترل قطع شود حرکت قطارها به وسيله ميله راهنما بدون اطلاع کنترل انجام مي گردد:

4-83: خراب شدن ارتباط كنترل را مسئول وقت ايستگاه و کنترل مربوطه بايد در دفتر کشيک ثبت نمايند و همين که ارتباط کنترل مجدداً برقرار گرديد مراتب به وسيله کنترل به کليه ايستگاههاي مربوطه ابلاغ شود.

5-83: بين دو ايستگاه كه ميله هاي راهنما ي آنها  ازيک سري مي باشند بايد لااقل  سه ايستگاه فاصله داشته باشند.